Кой ще спре колите в Морската градина?
Общината очаква нова вълна от съдебни дела след забраната, гласувана преди дни заради прегазеното дете на частен паркинг в парка
Юридически казусът е много сложен. Категорични сме, че по алеите не трябва да се движат коли, и не сме спирали да търсим правна форма за това, казва кметът Иван Портних
Има ли институция, която да забрани движението на автомобили по алеите на Морската градина във Варна и коя е тя? Това е въпросът, който си задават варненци, след като битката за тотална забрана се води реално от 2013 г., мина през серия загубени съдебни дела, няколко леки инцидента с велосипедисти и се стигна до нелепата смърт на 3-годишната Радослава.
Приморският парк, или както е известен – Морската градина, на Варна е разположен на площ от близо 820 дка, като 550 от тях са така нареченото историческо ядро.
В чл. 15, ал. 7 от Закона за движение по пътищата е регламентирана забрана за преминаването и паркирането на моторни превозни средства в паркове, градини и детски площадки в населените места извън обозначените за това места.
В тази връзка кметът на Варна Иван Портних издаде две заповеди №4170 и №4171 от 11 ноември 2013 г. за забраната на движението на автомобили в Морската градина. След тях последва вълна от дела.
С решение от 20 юли 2015 г. административният съд във Варна отменя първата заповед на кмета, решението е обжалвано от общината, но е потвърдено от Върховния административен съд.
След издаването на втората заповед бяха изградени пропускателни пунктове на две места – алеята към ресторант “Хоризонт” и алеята до Пикадили парк, бяха поставени забранителни знаци и беше спряно движението на автомобили в северната част на парка, известна като местност Салтанат.
Със заповед от 22 ноември 2013 г. обаче областният управител на Варна Иван Великов отмени като незаконосъобразна и нецелесъобразна заповедта на кмета. Последва ново обжалване от страна на общината. Но Върховният административен съд като последна инстанция нарежда да се прекратят безусловно действията на Общинска полиция по осъществяване на контрол за спазване на забраната за движение на автомобили по алейната мрежа на територията на местността Салтанат. Вследствие на това разпореждане още през 2014 г. са премахнати пътните знаци.
Проблемът с колите реално е в местността Салтанат, където бяха реституирани множество имоти и по алеите изникнаха жилищни сгради, заведения, няколко малки семейни хотела.
След трагедията с 3-годишната Радослава, която бе прегазена на 29 юни т.г. на частен паркинг пред ресторант “Хоризонт”, комисията по пътна безопасност на движението се събра на извънредно заседание, на което бяха взети важни решения. Те обаче може да влязат в сила, след като бъдат приети на заседание на Експертния съвет по устройство на територията.
“Казусът с колите по алеите на парка всъщност е много сложен юридически. Ние сме категорични в нашата позиция, че по алеите не трябва да се движат коли, и не сме спирали от години да търсим правна форма и механизъм това да се осъществи.
Принципно приемането на генералния план е значителна крачка напред в тази насока. Категорични сме, че трябва да има забранителни знаци, които бяха премахнати с решение на съда. Варна е курортен град, в който идват много чужденци и почиващи. Ако няма сътветния забранителен знак, те няма как да знаят, че е забранено за коли.
Има деликатни моменти с логопедичната детска градина,“Карин дом” и още няколко социални заведения, но те може да бъдат решени с фиксирани часове за зареждане примерно”, обясни за “24 часа” кметът на Варна Иван Портних.
“Мотивирани сме да търсим законово решение, с което да ограничим достъпа на коли в парка, защото това е тема от огромен обществен интерес. Изготвена е промяна в новия генерален план за организация на движението във Варна. Целта е да бъдат поставени забранителни знаци на входовете на Морската градина, които да спират напълно движението на автомобили”, обясни зам.-кметът Тодор Иванов.
На извънредното заседание комисията поиска и разширяване на правомощията на Общинска полиция,
така че да може да се санкционират нарушителите, които не спазват забраната, указана с поставените знаци. Засега това е в правомощията единствено и само на Пътна полиция.
Предстои да бъде дискутирано създаването на организация за достъп на автомобили до различни обекти в парка – като “Карин дом”, логопедичната детска градина, дневния център за хора с увреждания “Ривиера”, зоологическата градина, делфинариума и други.
Часовият пояс за зареждане на търговските обекти в парка ще бъде уточнен след среща със собствениците, която е насрочена за 5 юли.
“Адмирирам начина, по който сега се опитвате да решите въпроса – чрез промяна на генералния план, а не чрез заповед, която може да падне в съда”, заяви Свилен Стойчев от местно гражданско сдружение. Той предложи администрацията да осигури достъп с пропуски само до определени обекти в някои часове, след като шофьорите бъдат инструктирани как да се движат в парка.
“Ние сме наясно, че ако нашите предложения бъдат приети, отново ще има недоволни и отново ще последват дела от страна на собствениците, но сме решени да се справим с този проблем, като се придържаме към буквата на закона”, заяви Тодор Иванов.
Според него, ако бъдат дадени правомощия на Общинска полиция и бъде приет новият генерален план, забранителните знаци отново ще бъдат поставени и достъпът на коли в парка ще бъде забранен.
От общинската администрация са категорични, че придобивайки имоти на територия с ограничено и дори изцяло забранено придвижване на автомобили, собствениците на имоти са били уведомени и очевидно съгласни с необходимостта да съобразят ползването на имотите си със съществуващите ограничения.
Дефинариумът е от малкото обекти, които спазват това ограничение, и има паркинг извън парка – в кв. “Чайка”, като ги дели единствено булевардът.