Партньор на Проватон
 Дали природата не е най-доброто училище?

Дали природата не е най-доброто училище?

Сподели в

За децата тя е увеселителен парк, отличен лек и среда за придобиване на нови познания

Смеем се, когато малко дете го помолят да нарисува пиле и то изобрази печено такова. Или когато, попитано откъде идва млякото, то отговори „От магазина.“ Освен че е забавна обаче, тази реалност е и тъжна. Това е доказателство, че днес много деца

растат само в градска среда

и без да са имали допир до растения, животни и природни гледки – или ако са ги виждали, а било в книгите или на видео. Педиатри, педагози и психолози вече говорят за разтройство, породено от липса на природа. Причинява стрес, наднормено тегло, затруднения с ученето, хиперактивност, хронична умора или дори депресия.

Ако оставим децата да прекарат повече време сред природата, отколкото затворени между четири стени, ще видим как това се отразява положително на здравословното им състояния и на успеха им в училище. Времето сред природата води до

повишено внимание, по-малко стрес, подобрена дисциплина,

повишен тонус на тялото, по-честа самоинициатива, по-голяма радост от учението и по-висока ангажираност.

Ето какво децата – от всички възрасти – получават от досега с природата:

Баланс

Контактът с природата подобрява моторно-двигателните умения. Например, ако децата между 1-3 г. ходят в гората, те ще срещнат препятствия, ще се изкачват, ще се спънат в някое камъче  – но ще развият тези двигателни умения, а и шансът да плачат е по-малък, защото свикватда се справят с това. Тези препятствия са много значим пример как досегът с природата изгражда емоционалното развитие.

Сигурност и самостоятелност

Децата, които прекарват повече време сред природата, са по-спокойни, по-независими, с по-малко страхове и по-интегрирани в обкръжаващата ги среда. Осмеляват се да влязат сами на непознато място (като гората, например), да седнат за пръстта и да се изцапат, не се оплакват, ако завали и се намокрят. Неизбежно им се е наложило да бъдат по-гъвкави и по-малко догматични (иначе основна детска черта), така че ако нещата не се случат според очакванията им, реагират по-спокойно.

Знания

Децата са активни и обичат да изучават света около себе си. И тъй като природата предлага пълен набор от преживявания за сетивата, е особено ценна за малчуганите: могат да пипнат, да помиришат, да чуят, да опитат на вкус… много по-приятен начин да растеш, отколкото зад чин в стая.

Емоционална интелигентност

Ваканциите са добър повод родителите да дадат на децата преживявания сред природата: екскурзии до плажа, планината или където и да било другаде извън града, където семейството да види птици или да си играе с буболечки, да построи дървени скривалища и изобщо да прекара време заедно. Изследването на природата обикновено върви добре в компания, та дори и децата да са достатъчно големи, че да ходят по горите сами, по-вероятно е да го направят с приятел или родител. Времето, прекарано заедно, развива емоционалната интелигентност и учи на отговорност към себе си и останалите – внимавайки за собственото си здраве или помагайки на друг, ако се нарани, спъвайки се в някой дънер, например).

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *