Заменете целите с мисии
Като човек, който си изкарва прехраната с писане, аз съм наясно с това, често има две, три или повече сходни думи, от които можете да избирате, за да опишете някаква обща идея или обект. Дали човекът е слаб или кльощав. Дали предприемачът е амбициозен или мотивиран.
Всеки термин означава почти едно и също нещо, но в същото време предлага различни и интересни нюанси на значението, които оформят начина, по който мислите за дадена ситуация или човек. Тънкостите на думите, които избираме, имат значение. И според шепа експерти можете да използвате този факт, за да направите най-мащабните и най-амбициозните цели малко по-постижими.
Изборът на думи наистина има значение
Помислете за визиите, които имате за вашето бъдеще – дали става въпрос за мечти, цели, амбиции, мишени или може би дори мисии?
Може би си мислите, че думата, която избирате, когато преследвате нещо голямо и предизвикателно, е най-малкото ви притеснение. Но експертите, които са изучавали как хората постигат наистина трудни неща, не са съгласни. Например, писателят и предприемач Тим Ферис говори за това как се е научил да използва думата „цел“, а не „мечта“, от треньора на шампиона по бокс Ивендър Холифийлд.
„Мечтата е нещо, за което си фантазирате и което вероятно никога няма да се случи. Целта е нещо, за което си съставяте план и започвате работа по изпълнението му“, казва Ферис. Оттогава той нарича визиите си за бъдещето цели, а не мечти.
Джеймс Клиър, автор на бестселъра за производителност „Atomic Habits“, настоява, че ще постигнете много повече в това, с което се занимавате, ако мислите за графици, а не за крайни срокове.
„За най-добрите изпълнители не става въпрос за представянето – а за непрекъснатата практика. Фокусът е върху извършването на действието, а не върху постигането на цел X до определена дата“, твърди той. Използването на думата „графици“ засилва този фокус върху процеса, а не върху резултата.
Съществува наука, която предполага, че това как определяме целите на живота си също има значение. Когато трио професори по психология научиха участници в експеримент да гледат на живота си не като на поредица от хлабаво свързани събития, а като на една непрекъсната история, в стила на холивудски блокбъстър с главен герой в мисия, който е изправен пред сериозна предизвикателства, но в крайна сметка претърпява трансформация и успех, участниците са станали по-устойчиви и са открили повече чувство за смисъл в живота си.
Целите са достойни, мисиите са забавни
Така че, ако думите, които използвате, за да говорите за амбициите си, имат значение, коя е най-полезната? В своя блог Raptitude писателят Дейвид Кейн изтъква, че гореспоменатите професори по психология са на прав път. Ако наистина искате да направите нещо голямо и трудно, трябва да мислите за усилията си като за мисии, а не като за цели, твърди Кейн.
Какво не е наред с целите? Според Кейн те са придобили мрачно институционално усещане. Целите са това, което вашият мениджър ви поставя или това, което се чувствате задължени да си поставите в началото на новата година (и след това да се откажете три седмици по-късно).
На думата „цел“ също ѝ липсва спешност. „Целите са неща, които очаквате да направите по-късно, защото не са абсолютно необходими и в момента сте заети със списъка си със задачи. Това е нещо, което ще направите скоро, но не сега“, пише Кейн.
И все пак, ако искате да стигнете някъде в живота, трябва да създадете визия за бъдещето си, която да преследвате. Решението е да превърнете скучните стари цели във вълнуващи мисии.
„Докато „цел“ се превърна в уморенo и безинтересно описание за (предполагаемото) намерение да се направи нещо велико, думата „мисия“ внушава правилния манталитет за постигане на лична победа в реалния живот“, настоява Кейн.
А в крайна сметка забавата е мотивираща
Това е така, защото, мисиите са забавни: „Очаквате мисията да ви отведе в нов и непознат пейзаж. Очаквате да има пъзели, изненади, опасности и любопитни срещи. Мостът, на който сте разчитали, ще бъде в ремонт. Ще срещнете интересен непознат по пътя. Ще чуете вълци, които вият през нощта“, казва Кейн.
Те също са трансформиращи. „Самото начинание оформя кой си и на какво си способен“, посочва Кейн. Може също така да направи света малко по-добър. Забавление? Лична трансформация? Положително въздействие? Всички те са силно мотивиращи, за разлика от плашещите и мрачни цели“, добавя тя.
И не мислете, че трябва да изберете мисия, която изглежда присъщо причудлива или епична. Не е необходимо да се включват истински дракони, уверява читателите Кейн. Мисията ви може да бъде невероятно проста. Може би искате да практикувате пиано всеки ден в продължение на три месеца или да създадете ново приложение. Това, което превръща едно нещо в мисия, не е наличието на опасност или необикновени събития, а начина, по който мислиш за нещото, което опитваш да постигне.
Ако разглеждате нещо като забавно приключение и възможност за лично израстване, то това е мисия. И е много по-вероятно да я завършите (и да ѝ се насладите), отколкото ако просто преследвате още една потискаща, макар и достойна цел.
………………
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев