Партньор на Проватон
 Всеки лидер се нуждае от дигитален детокс. Защо?

Всеки лидер се нуждае от дигитален детокс. Защо?

Сподели в

Когато в средата на миналия век Маршал Маклуън въвежда термина “глобално село”, за да определи как влияят масовите комуникации върху човешките взаимоотношения, едва ли е предполагал, че ще се появи нуждата от дигитален детокс. Истината обаче е, че във времена, в които технологиите са в ръцете ни и всеки е на един клик разстояние винаги и навсякъде, дигиталният детокс е не просто необходим, но и напълно задължителен. Особено за мениджъри и хора на ръководни позиции.

Глобалната свързаност определя съвременния бизнес свят. Границите между работата и личния живот обаче все повече се размиват и на практика тази социална свързаност, която несъмнено има много плюсове, особено в наши дни, роди култура в която хората, включително изпълнителни директори на големи компании, са непрестанно залепени за устройствата си.

Американската психологична асоциация (АПА) определя това явление като “технострес”. Според тяхната дефиниция това е форма на професионален стрес, предизвикан от използването на различни информационни и комуникационни технологии като интернет, мобилни устройства и социални медии.

Статистиките са плашещи – хората проверяват устройствата си средно над 80 пъти дневно или по веднъж на всеки 10 минути. Това “цифрово пренасищане” кара всички хора на ръководни позиции все по-често да прибягват до дигитален детокс – процес, при който умишлено се намалява или напълно елиминира използването на цифрови устройства и технологии. Това не е просто път за бягство. Тези дигитални детоксикации осигуряват три осезаеми предимства за справяне с всички предизвикателства, които крият лидерството и съвременната бизнес среда – повишаване на вниманието и продуктивността, подобряване на психичното здраве, човешки взаимоотношения.

Свръх голямата свързаност на съвременния свят има своята цена. Всяко едно минимално прекъсване на работния процес може да повлияе лошо на продуктивността ни, сочат проучвания. Според различни данни са необходими между 15 до 23 минути, за да се възстанови пълната концентрация. Това от своя страна подкопава ефективността на лидерството. Затова – експертите съветват лидерите да внедрят в ежедневието си така наречените “фокусни работни блокове” и да очертаят граници за употребата на всякакъв вид устройства, за да гарантират, че ще имат максимален контрол върху собственото си внимание.

Нивото на продуктивност не е единствената цена, която плащаме в името на глобалната свързаност. Непрестанната комуникация може да повлияе и зле на психичното здраве. С безкраен поток от имейли, обаждания, срещи и малко време за самите нас нивата на стрес могат да се повишат драстично. Американската психологична асоциация заключва, че всеки пети американец възприема технологиите като значителен източник на стрес.

Този стрес е особено изострен за хора на ръководни позиции. Непрестанното преследването на успеха и обществените очаквания  не оставят особено много място за почивка. Изследванията обаче показват, че ограничаването на използването на социални медии може значително да намали нивата на стрес. Поставянето на граници е от изключително значение. Изпълнителни директори, хора на ръководни позиции могат да изключат известията си в извън работно време, да ограничат проверката на електронната поща до няколко пъти на ден и да определят конкретни часове за кореспонденция, както и зони без технологии у дома.

Поставянето на граници не означава прекратяване на взаимоотношенията. Напротив – те могат да бъдат подхранвани допълнително, но в реалния, а не дигиталния живот. В свят, характеризиращ се с цифрова свързаност, истинската човешка връзка става все по-неуловима. Независимо дали го осъзнаваме или не, нашите устройства създават невидима бариера пред истинската свързаност с хората и света около нас. Хората, които постоянно проверяват своите имейли или социални медии, всъщност се чувстват все по откъснати от семействата си, например.

Дигиталната детоксикация всъщност е утеха от виртуалния свят. Тя позволява на лидерите да презаредят батериите си и да инвестират във важните за тях взаимоотношения. Проучване на Международния журнал за изследване на околната среда и обществено здраве показва, че изключването от социалните медии само за една седмица може да подобри психическото благополучие и да насърчи по-голяма социална свързаност.

Връщането на контрола е от съществено значение и може да се случи с малки стъпки, съобразени с личните очаквания. Вашата версия на дигитален детокс може да приеме различни форми. Дигиталният детокс не е лукс, а необходимост за всеки лидер. Изпълнителен директор, който пренебрегва психичното си здраве, засяга цялата бизнес и организационна култура на своята компания.

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *