Партньор на Проватон
 Защо емоционалната интелигентност е важна за всеки лидер?

Защо емоционалната интелигентност е важна за всеки лидер?

Сподели в

През февруари 2024 г. въпросът “Какво е емоционална интелигентност?” е бил търсен в Google три пъти повече, отколкото преди десет години, сочат данни от Google Trends. Повишаването на този интерес има своето обяснение – през последните години всички (от изпълнителни директори до психотерапевти) виждат предимствата от високата емоционална интелигентност. Защо това е важно за всеки лидер?

Емоционалната интелигентност е способността на човек да се справя със собствените си чувства и с тези на останалите. Хората с високи нива на емоционална интелигентност обикновено са по-добри в изграждането на взаимоотношения както на работното място, така и извън него, и се справят отлично с разрешаването на конфликти.

През последните години това се превърна в решаващ фактор за успеха на всеки лидер и организация. Главните изпълнителни директори, които са начело на своите компании, трябва да притежават високо ниво на емоционална интелигентност, за да могат ефективно да се ориентират в сложния и постоянно променящ се бизнес пейзаж.

Технологичният институт “Карнеги” устаноява, че 85% от финансовия успех се дължи на уменията в управлението на хора, личнстните качества, комуникационните умения и способността за водене на преговори. Едва 15% от финансовия успех според проучването стъпва върху технически умения.

Основни черти на емоционалната интелигентност

Самоосъзнатост – способността на хората да осъзнават собствените си емоции, избори и действия и потенциалното им въздействие върху околните. Хората с висока степен на самоосъзнатост имат солидно разбиране за собствените си емоции, силни и слаби страни и движещи сили.

Саморегулация – способността да се обработват и изразяват конструктивно емоциите, да се адаптират гъвкаво към промените и да се управляват ефективно конфликтите. Хората, които са добри в саморегулацията, умеят да управляват емоциите си, така че те да не контролират думите и действията им.

Социални умения – хората с добри социални умения са активни слушатели и силни комуникатори, които могат да създават отношения с високи нива на доверие. Те са отлични екипни играчи, умеят да поддържат фокуса на групата и са наясно с “емоционалния климат” в нея. Те са отлични в установяването на контакти, изграждането на мрежи и събирането на хора за работа по проекти.

Емпатия – това качество позволява на човек да тълкува емоциите на околните и да ги уважава, вземайки предвид въздействието, което думите и действията биха могли да имат върху даден индивид. Емпатичните хора са склонни да споделят собствените си тревоги и притеснения и открито признават емоциите на другите.

Мотивацията – качество, отнасящо се до стремежа на човек да се развива, да преследва целите си, да се учи и развива като индивид. Тя помага на лидерите да са по-самоосъзнати, да поемат повече отговорност, да общуват по-добре и да изграждат отношения, основани на доверие.

Лидерите, които могат да се справят с чувствата си по по-положителен начин, могат също така да се справят с проблемите по-ефективно. Лидерът, който познава добре себе си, може да усети емоционалните нужди на служителите си. Това качество помага на един лидер да вдъхнови екипа си.

Не всеки е роден с това качество. Добрата новина е, че емоционалната интелигентност е качество, което може да се развива.

Мислете, преди да действате

Научете се да чувате какво казват другите. Това дава възможност на човек добре да разбере как се чувстват околните и какво точно искат. Това може да помогне на един лидер да намери по-добри решения на проблемите, които да са в полза на служителите му.

Дръжте мислите си под контрол

Дръжте мислите си под контрол.Не можем да променим това, което ни се случва, нито как се чувстваме в момента, но можем да променим начина, по който реагираме, ако умеем да насочваме мисълта си. Вместо да обвинявате себе си или някой друг, когато се случи нещо лошо, опитайте се да разберете защо се е случило.

Другата гледна точка е важна 

Когато не сте съгласни с някого, трябва да помислите как неговите нужди, мотивации и чувства може да оформят приоритетите и възгледите му. Попитайте ги защо мислят по този начин и се опитайте да разберете какво имат предвид. Когато някой ви нарани или ви ядоса, поговорете с него по спокоен, незаплашителен начин. Това може да помогне и на двамата да разберете какво се е случило и да избегнете бъдещи проблеми.

Хвалбите не са нещо лошо 

Хвалбите по адрес на околните не са нещо лошо. Това позволява на мозъка винаги да се стреми към това да намира положителното и прави човек по-съпричастен. Освен това похвалите помагат на човек да разбира нуждите и целите на другите хора, улесняват провеждането на сериозни разговори по трудни теми, защото правят хората по-открити.

Постоянният стремеж към съвършенство е важен

Критиката понякога може да бъде притеснителна, но тя е полезна, защото ни позволява да видим нещата от друга гледна точка. Обратната връзка е важна и един лидер винаги трябва да приема, че има аспекти, които несъмнено може да подобри.

Емоционалната интелигентност е важно качество не само за хората на ръководни позиции, но и за техните служители.

В проучване на Career Builder от 2011 г., проведено сред повече от 2600 мениджъри по наемане на персонал и специалисти в областта на човешките ресурси, 71% заявяват, че ценят емоционалната интелигентност на служителите повече от IQ, а 59% твърдят, че биха се отказали от кандидат с високо IQ, но ниска емоционална интелигентност.

Според един по-нов анализ на HR Digest емоционалната интелигентност на работното място се е превърнала в най-търсеното качество по време на пандемията от COVID-19.

Компаниите отдават голямо значение на емоционалната интелигентност на работното място, защото тя означава, че служителите се справят здравословно с напрежението, добри слушатели са, по отворени са към обратна връзка и са съпричастни. Освен това този тип служители дават добър пример на околните и по-добре обмислят решенията си.

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *