Лидерството е заразно
Когато стандартите в една организация се променят, процесът обикновено е толкова постепен, че трудно се забелязва, докато протича. Когато обаче един де се огледате може да видите, че нещата, които преди са се смятали за неприемлив, вече са нещо обичайно. Независимо дали става въпрос за по-разпуснато отношение към работата и крайните срокове или за разпространение на клюки и слухове, лошото поведение се затвърждава сравнително лесно.
При подобни случаи на хората не им остава друго, освен да си зададат въпроса: „Как се стигна дотук?“. Отговорът е прост – всичко тръгва от върха. Лидерството е заразно, както в добра насока, така и в лоша. Ако стандартите и ценностите на даден ръководител се променят, същото се случва и с тези на неговия екип, а потенциално и на компанията като цяло Ето няколко неща, които лидерите могат да направят, за да се уверят, че „заразяват“ другите само с положителни качества:
Бъдете последователни и предвидими
Ако искате да се ползвате с доверието и уважението на другите, то трябва да им покажете, че сте човек, на когото може да разчитат във всяка ситуация. Демонстрирай, че спазвате обещанията си и че сте последователни в поведението си.
Останете верни на ценностите си
Важно е другите да знаят зад какви идеи и позиции заставате. Давайте пример личен пример като не правите компромиси с вашите ценности в ежедневието. Нека хората бъдат вдъхновени от вас и да пискат да следват примера ви.
Анализирайте начина, по който комуникирате
Лидерите комуникират непрекъснато, като хората бързо им дават оценка въз основа както на техните думи, така и на сигналите, които получават от езика на тялото им. Мислете преди да се изказвате и още по-важно – за това как го правите.
Поемете контрол върху емоциите си
Ако имате експлозивен нрав, лесно губите търпение и повишавате тон, когато нещата не вървят по план, вие изпращате сигнала, че това е нещо нормално и че другите могат да правят същото. Поемете контрол върху емоциите си, за да се уверите, че няма да демонстрирате подобно поведение пред другите и че то няма да бъде имитирано.
Бъдете позитивни
Когато лидерът е позитивен, същото важи и за неговия екип и за организацията. Той създава оптимистична нагласа, в основата на която е идеята, че всичко може да бъде постигнато, ако хората работят заедно. Негативния лидер, от друга страна, изгражда култура на работа, в която песимизма придобива водеща роля и всички поставят под въпрос собствените и качества и тези на хората около тях.
Дръжте се с останалите по начина, по който искате те да се държат с вас
Ако подхождате с уважение, внимание и грижа към служителите си, те ще се отнасят към вас, а и към техните колеги, по същия начин.
Когато заемате ръководна позиция, всяко ваше действие бива наблюдавано. Запитайте се дали искате хората, които ръководите, да вземат пример от вас и да следват начина ви на поведение. Ако тази идея не ви харесва, то проблемът е във вашето поведение и е добре да предприемете действия навреме.
…………….
Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.