Партньор на Проватон
 Значението на сънищата не е енигма… Ето какво разкриват учените!

Значението на сънищата не е енигма… Ето какво разкриват учените!

Сподели в

И още: как сънищата могат да са ни полезни?

Сънищата ви неясни ли са? И трудни за припомняне? Или са смешни и незабравими? Някога опитвали ли сте да осмислите причудлив сън? Вижте какво точно се случва и как сънищата ни са свързани с благополучието ни.

Да сънуваме или да не сънуваме?

Сънищата са изградени от фрагменти от паметта, сетивни впечатления, творчески образи и телесни и емоционални усещания, всички подредени грубо под формата на история, сякаш случила се в реално време. По-интензивните и „живи“ сънища се случват при REM фазата на съня, чиито цикли се повтарят на всеки 90 минути.

Разчитане на сънищата

По време на REM фазата на съня мозъкът ни е в състояние на възстановяване. Въпреки че сънищата ни може да изглеждат много креативни, когато ги сънуваме, по време на нощната си почивка съвсем не сме с такива фини когнитивни настройки, както когато сме будни. Поради това рядко сънуваме как четем, броим или пишем. Тези действия изискват концентрация.

Когато спим, челният дял на нашия мозък почива. Ето защо и сънищата ни са по-скоро емоционални и без връзка с реалността.

Не просто сънувайте, но и изследвайте сънищата си

* Опитайте да запомните подробности от сънищата си и се връщайте към тях от време на време, откривайте повтарящи се модели.

* Размислете върху съдържанието им няколко пъти на следващия ден и дори след това.

* Обърнете внимание на чувствата в сънищата си, свързани с хора, места, действия и предмети.

* Потърсете възможни източници на случващото се във вашите сънища, потърсете такива не само в предния ден, но примерно и една седмица назад.

* Ако имате приятели, които са добри слушатели, споделяйте им сънищата си, може дори да ги обсъждате.

* Създайте нещо на базата на съня си – рисунка, стихотворение, история или предмет.

Предизвикани емоции

Сънищата рисуват по-негативна картина на това, което преживяваме, защото частите на мозъка, участващи в REM фазата на съня, са същите, които са свързани с емоциите, по-специално със страха.

Кошмарите

Сънищата могат да се проявят и с интензивни негативни чувства, от които дори да се събудим и заради които да се терзаем и през деня.

Кошмарите често се появяват след някакво негативно събитие, както е при посттравматично стресово разстройство. Във всички видове сънища се активизират частите на мозъка, свързани с отрицателни емоции, като при кошмари тази система се засилва.

Осъзнато сънуване

Този вид сънуване възниква, когато хората се научат да осъзнават, че сънуват. Вместо да се будят, те могат да упражняват контрол. Този тип сънуване би могло да е от полза за тези, които често имат кошмари.

Как сънищата могат да са ни полезни

От Фройд и Юнг до съвременните мислители мнозина експерти се замислят над това дали сънищата означават нещо. И макар да нямаме същинска нужда от сънища, ако ги помним, те могат да ни бъдат много полезни. Ето как.

Осмисляне и регулиране на емоции

Сънищата могат да ни помогнат да научим повече за себе си чрез изразените опасения и нещата, на които не сме обърнали внимание. Има доказателства, че сънищата служат за консолидиране на нови спомени и регулиране на емоционалната дейност. В сънищата също можем да обработваме и обезвредяваме интензивни емоции, далеч от това, което ги провокира в реалността.

Признаване на нашите реакции

Наред с това, което сънуваме, това как тълкуваме нощните си видения, може да ни помогне да разберем какво ни фрустрира, кои са нашите нужди, какво ни стресира и кое ни ангажира прекомерно.Според скорошно проучване, нашите собствени склонности да разглеждаме сънуваните теми като отрицателни или положителни, могат да ни дадат представа за това как възприемаме емоционалния тон на сънищата си.

Овладяване на кошмарните сънища

Има огромна надежда за страдащите от кошмари. Един от начините е да си записвате подробности за това, което сте видели насън, но като промените сценария в нещо по-малко страшно. Например вместо да пишете, че ви е преследвал лъв, напишете, че ви е гонил симпатичен заек. След това репетирайте новия сюжет. В проведен експеримент, млади хора, страдащи от кошмари до степен да ги е страх да заспят, изпитали облекчение при прилагане на този метод само за една седмица.

Контролиране на съдържанието на сънищата

Наистина можем да си зададем преди заспиване сюжети, които да сънуваме. Това може да бъде толкова просто, колкото да кажете: „Бих искал да сънувам това или онова“. Имайте предвид обаче, че за да имате резултати от тази практика, ще са ви нужни няколко нощи или дори повече време. Заявката и репетицията на вашите желани сънища е много ефикасен способ.

7 съвета за подобряване на сънуването

1. Спете повече.

2. Водете си дневник на сънищата.

3. Преди лягане, „поканете“ още сънища.

4. Като си лягате, задайте и намерения относно съдържанието на сънищата.

5. Не бързайте сутрин да ставате от леглото, лежете спокойно и опитайте да си спомните всички детайли за съня си.

6. Давайте си сметка за влиянието върху вашите сънища на промените в условията, при които спите, като пренощуване на палатка или в хотелска стая.

7. Проучете трудовете на психолози, свързани със сънуването, и научете повече за осъзнатото сънуване.

Сънища, които водят до благополучие

Сънищата ни са едно цяло с преживяванията ни, когато сме будни, и са склонни да отразяват нашите притеснения. Казано просто, това, което сънуваме е в съответствие с нещата, които ни напрягат, докато сме будни.

Страхотни новини за любителите на следобедния сън

* Ежедневната 20-минутна дрямка върши чудеса. Докато чаша кафе може да ни даде 30-минутен енергиен тласък, кратката дрямка може да ни даде четири часа тонус и жизненост!

* Следобедният сън презарежда нашите познавателни умения, памет и креативност. Дрямката осигурява на всички части на мозъка и тялото заслужена почивка.

* Ако дремнете, след като научите нещо ново, ще го запомните по-лесно.

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *