Партньор на Проватон
 15 урока по оптимизъм

15 урока по оптимизъм

Сподели в

Това безценно качество ни помага да преследваме и да постигаме целите си

Оптимизмът ни позволява да се приспособим към промените и да освободим всичките си сили за действия. Животът изглежда различен през очите на оптимиста – по-цветен, по-весел, по-смислен. Как можем да подсилим това качество на характера, което не всички имат по-рождение?

Оптимизмът не означава липса на реализъм. Човек може да вижда кристално ясно какво става в живота му, без да преживява драматично разочарованията. Именно оптимизмът позволява да се неутрализира негативното отношение към настоящето и особено към бъдещето. Това безценно качество ни изтръгва от бездействието и скептицизма, помага ни да преследваме целите си и да не се отчайваме, когато не ги постигаме. Винаги може да настъпи щастлив обрат!

ПРИПОМНЯЙТЕ СИ ХУБАВИТЕ СПОМЕНИ

Изследванията показват, че връщането в съзнанието на хубавите спомени от детството, благоприятства оптимистичната визия за бъдещето. Дори и тези, които смятат, че животът им е низ от неприятни събития, могат да поровят в миналото си и да открият позитивни спомени – някоя лятна ваканция при братовчедите, изненада за рожден ден и т.н. В трудни моменти това упражнение помага да се разбере, че животът никога не е само черен.

Още от ценните уроци как да бъдете оптимист, ви очакват в галерията.

Галерия

ОТДЕЛЯЙТЕ ВРЕМЕ ЗА ЗАБАВЛЕНИЯ / Смехът и радостта отключват в мозъка производството на допамин – невротрансмитер на удоволствието, което от своя страна безспорно повишава оптимизма.

ГЛЕДАЙТЕ ДА НЕ СЕ РАЗПИЛЯВАТЕ / Проверявате електронната си поща, докато говорите по телефона, или пък пишете списъка за пазаруване, докато слушате новините? Колкото повече неща правите едновременно, толкова повече разпръсквате на дребно вниманието си и действията ви не са така ефикасни. От това може да пострада самочувствието ви, както и оптимистичният ви поглед върху нещата.Съсредоточавайте се изцяло върху това, което правите – така ще увеличите шансовете си за успех и удовлетвореност. Психолозите съветват всеки ден в продължение на 5 минути да не правите нищо и да се вслушвате в дишането си – това упражнение успокоява духа и го освобождава от излишното.

ГЛЕДАЙТЕ ДА НЕ СЕ РАЗПИЛЯВАТЕ / Проверявате електронната си поща, докато говорите по телефона, или пък пишете списъка за пазаруване, докато слушате новините? Колкото повече неща правите едновременно, толкова повече разпръсквате на дребно вниманието си и действията ви не са така ефикасни. От това може да пострада самочувствието ви, както и оптимистичният ви поглед върху нещата.Съсредоточавайте се изцяло върху това, което правите – така ще увеличите шансовете си за успех и удовлетвореност. Психолозите съветват всеки ден в продължение на 5 минути да не правите нищо и да се вслушвате в дишането си – това упражнение успокоява духа и го освобождава от излишното.

СПЕТЕ ДОСТАТЪЧНО / Недостатъчният сън води до умора и раздразнителност, а това не помага за един оптимистичен мироглед. Лягайте си в едни и същи часове, непосредствено преди това се занимавайте със спокойни дейности, за да подготвите атмосферата за пълноценна почивка.

СПЕТЕ ДОСТАТЪЧНО / Недостатъчният сън води до умора и раздразнителност, а това не помага за един оптимистичен мироглед. Лягайте си в едни и същи часове, непосредствено преди това се занимавайте със спокойни дейности, за да подготвите атмосферата за пълноценна почивка.

ЗАНИМАВАЙТЕ СЕ СЪС СМИСЛЕНИ НЕЩА / Във всекидневния живот често ни се налага да правим неща, чиито смисъл и резултат остават неясни. Това създава впечатление за пустота и губене на време. За неутрализирането му помага отдаването на дейности, които ни връщат доверието в собствената стойност. Предложете помощта си на възрастни съседи, заемете се с артистични проекти... Просто слушайте сърцето си и то ще ви насочи към смислени проекти, които ще ви направят щастливи.

ЗАНИМАВАЙТЕ СЕ СЪС СМИСЛЕНИ НЕЩА / Във всекидневния живот често ни се налага да правим неща, чиито смисъл и резултат остават неясни. Това създава впечатление за пустота и губене на време. За неутрализирането му помага отдаването на дейности, които ни връщат доверието в собствената стойност. Предложете помощта си на възрастни съседи, заемете се с артистични проекти… Просто слушайте сърцето си и то ще ви насочи към смислени проекти, които ще ви направят щастливи.

ИЗЛАГАЙТЕ СЕ НА ДНЕВНА СВЕТЛИНА/ Слънчевата светлина стимулира производството на норадерналин и серотонин – невротрансмитери на удоволствието. Заменете излежаването в почивните дни с излет сред природата, който ще ви даде много повече енергия и добро настроение.

ИЗЛАГАЙТЕ СЕ НА ДНЕВНА СВЕТЛИНА/ Слънчевата светлина стимулира производството на норадерналин и серотонин – невротрансмитери на удоволствието. Заменете излежаването в почивните дни с излет сред природата, който ще ви даде много повече енергия и добро настроение.

НЕ ОТЛАГАЙТЕ / Най-изтощителното за психиката е не това, което правим, а това, което не правим. Не отлагайте да подредите вашите архиви, да се обадите на стар приятел, да заминете на мечтано пътешествие, да научите китайски, ако имате такова желание. Това ще ви донесе радостно удовлетворение от живота и самочувствието, че го градите според намеренията си.

НЕ ОТЛАГАЙТЕ / Най-изтощителното за психиката е не това, което правим, а това, което не правим. Не отлагайте да подредите вашите архиви, да се обадите на стар приятел, да заминете на мечтано пътешествие, да научите китайски, ако имате такова желание. Това ще ви донесе радостно удовлетворение от живота и самочувствието, че го градите според намеренията си.

ОТДАВАЙТЕ СЕ НА ЛЮБОВНИ ЛАСКИ / По време на сексуалния акт мозъкът е „наводнен” от хормони с едновременно еуфоризиращ и успокояващ ефект. Дори и да няма секс, близостта между партньорите, нежното внимание, докосването с ръка могат да повишат настроението и оптимизма.

ОТДАВАЙТЕ СЕ НА ЛЮБОВНИ ЛАСКИ / По време на сексуалния акт мозъкът е „наводнен” от хормони с едновременно еуфоризиращ и успокояващ ефект. Дори и да няма секс, близостта между партньорите, нежното внимание, докосването с ръка могат да повишат настроението и оптимизма.

БЪДЕТЕ ФИЗИЧЕСКИ АКТИВНИ / Много изследвания доказват, че физическата дейност подобрява настроението чрез специфични мозъчни механизми. Най-достоверната хипотеза е, че движението повишава производството на допамин и серотонин, които се свързват с генезиса на нови неврони в хипокампуса – мозъчна зона, отговорна за настроението. Достатъчно е да упражнявате някаква физическа дейност в продължение на 20-30 минути от 3 до 5 пъти седмично.

БЪДЕТЕ ФИЗИЧЕСКИ АКТИВНИ / Много изследвания доказват, че физическата дейност подобрява настроението чрез специфични мозъчни механизми. Най-достоверната хипотеза е, че движението повишава производството на допамин и серотонин, които се свързват с генезиса на нови неврони в хипокампуса – мозъчна зона, отговорна за настроението. Достатъчно е да упражнявате някаква физическа дейност в продължение на 20-30 минути от 3 до 5 пъти седмично.

ВЪЗСТАНОВЕТЕ КАПАЦИТЕТА СИ НА ВЪЗХИЩЕНИЕ / Психолозите смятат, че човек не може да е оптимист, ако не притежава капацитет за възхищение. Този капацитет предполага внимание към това, което се случва наоколо, свобода да разкрепостим усещанията си и да изразим без комплекси, спонтанно и искрено, радостта си от едно произведение на изкуството, от човешка постъпка, от красотата на природата или на хората.

ВЪЗСТАНОВЕТЕ КАПАЦИТЕТА СИ НА ВЪЗХИЩЕНИЕ / Психолозите смятат, че човек не може да е оптимист, ако не притежава капацитет за възхищение. Този капацитет предполага внимание към това, което се случва наоколо, свобода да разкрепостим усещанията си и да изразим без комплекси, спонтанно и искрено, радостта си от едно произведение на изкуството, от човешка постъпка, от красотата на природата или на хората.

ПРИПОМНЯЙТЕ СИ ХУБАВИТЕ СПОМЕНИ / Изследванията показват, че връщането в съзнанието на хубавите спомени от детството, благоприятства оптимистичната визия за бъдещето. Дори и тези, които смятат, че животът им е низ от неприятни събития, могат да поровят в миналото си и да открият позитивни спомени – някоя лятна ваканция при братовчедите, изненада за рожден ден и т.н. В трудни моменти това упражнение помага да се разбере, че животът никога не е само черен.

ПРИПОМНЯЙТЕ СИ ХУБАВИТЕ СПОМЕНИ / Изследванията показват, че връщането в съзнанието на хубавите спомени от детството, благоприятства оптимистичната визия за бъдещето. Дори и тези, които смятат, че животът им е низ от неприятни събития, могат да поровят в миналото си и да открият позитивни спомени – някоя лятна ваканция при братовчедите, изненада за рожден ден и т.н. В трудни моменти това упражнение помага да се разбере, че животът никога не е само черен.

 ОБГРАДЕТЕ СЕ С ПОЗИТИВНИ ХОРА / За разлика от затварянето в себе си, което въвлича в света на черните мисли, отварянето към другите, искреното общуване, обменът на опит и мнения е източник на оптимизъм, на витални сили. Песимизмът и оптимизмът са заразни. Търсете компанията на хора, които се радват на живота, имат проекти, щедро споделят идеите си. Дори и да сте от по-свенливите, такава среда би ви предразположила да се осмелите да говорите на глас, да привлечете вниманието.

ОБГРАДЕТЕ СЕ С ПОЗИТИВНИ ХОРА / За разлика от затварянето в себе си, което въвлича в света на черните мисли, отварянето към другите, искреното общуване, обменът на опит и мнения е източник на оптимизъм, на витални сили. Песимизмът и оптимизмът са заразни. Търсете компанията на хора, които се радват на живота, имат проекти, щедро споделят идеите си. Дори и да сте от по-свенливите, такава среда би ви предразположила да се осмелите да говорите на глас, да привлечете вниманието.

НЕ РАЗСЪЖДАВАВАЙТЕ В ЧЕРНО И БЯЛО / Възгледът, че животът, събитията и хората могат да бъдат оценявани само в категории като всичко или нищо, хубаво или лошо, черно или бяло, се свързва с убеждението, че нищо не може да се направи и усилията са напразни. Нюансирането на преценките отваря съзнанието, човек става по-конструктивен, по-лесно намира решения на проблемите си. Така се формира т.н. интелигентен оптимизъм, този, който ни прави по-борбени, въоръжени едновременно с реализъм и с творчески подход.

НЕ РАЗСЪЖДАВАВАЙТЕ В ЧЕРНО И БЯЛО / Възгледът, че животът, събитията и хората могат да бъдат оценявани само в категории като всичко или нищо, хубаво или лошо, черно или бяло, се свързва с убеждението, че нищо не може да се направи и усилията са напразни. Нюансирането на преценките отваря съзнанието, човек става по-конструктивен, по-лесно намира решения на проблемите си. Така се формира т.н. интелигентен оптимизъм, този, който ни прави по-борбени, въоръжени едновременно с реализъм и с творчески подход.

ОСМЕЛЕТЕ СЕ ДА ПОЕМАТЕ РИСКОВЕ / Поменето на риск, преодоляването на страха доказва, че имаме кураж, а това подсилва оптимизма. Не става дума за глупави рискове, които не се базират на реалистичен поглед върху обстоятелствата, а за истинско изграждане на проект, стъпка по стъпка, с трезва преценка на опасностите и пречките. Дори и да не успеете, ще сте натрупали опит и никога няма да забравите, че сте опитали. Такъв неуспех може да стане солидна основа за следващия път, когато шансовете може би ще са по-големи.

ОСМЕЛЕТЕ СЕ ДА ПОЕМАТЕ РИСКОВЕ / Поменето на риск, преодоляването на страха доказва, че имаме кураж, а това подсилва оптимизма. Не става дума за глупави рискове, които не се базират на реалистичен поглед върху обстоятелствата, а за истинско изграждане на проект, стъпка по стъпка, с трезва преценка на опасностите и пречките. Дори и да не успеете, ще сте натрупали опит и никога няма да забравите, че сте опитали. Такъв неуспех може да стане солидна основа за следващия път, когато шансовете може би ще са по-големи.

ПРЕДПАЗВАЙТЕ СЕ ОТ ОКОЛНОТО МРАЧНО НАСТРОЕНИЕ / В страховете и безпокойството има нещо заразително. По-податливите хора лесно се оставят на общото чувство за несигурност, на отчаянието. Търсете хубавите новини във вестниците, в компанията на приятели и сред колеги предлагайте позитивни теми за разговор, поддържайте доброто настроение. Ще усетите, че това се отразява добре на околните и в същото време рефлектира позитивно върху вас.

ПРЕДПАЗВАЙТЕ СЕ ОТ ОКОЛНОТО МРАЧНО НАСТРОЕНИЕ / В страховете и безпокойството има нещо заразително. По-податливите хора лесно се оставят на общото чувство за несигурност, на отчаянието. Търсете хубавите новини във вестниците, в компанията на приятели и сред колеги предлагайте позитивни теми за разговор, поддържайте доброто настроение. Ще усетите, че това се отразява добре на околните и в същото време рефлектира позитивно върху вас.

ОЦЕНЯВАЙТЕ УСПЕХИТЕ СИ / Постоянното „предъвкване” на неуспехите води до лошо самочувствие и фатализъм. И обратно – съзнанието за постигнатото помага да се създаде оптимистичен поглед към света и собствения живот. Всеки има успехи. Когато сте изправени пред професионални трудности, припомнете си за случаите, в които сте се справяли блестящо. Помъчете се да възстановите в съзнанието си средствата, които сте използвали, кои ваши качества са ви помогнали тогава и удоволствието, което сте изпитали.

ОЦЕНЯВАЙТЕ УСПЕХИТЕ СИ / Постоянното „предъвкване” на неуспехите води до лошо самочувствие и фатализъм. И обратно – съзнанието за постигнатото помага да се създаде оптимистичен поглед към света и собствения живот. Всеки има успехи. Когато сте изправени пред професионални трудности, припомнете си за случаите, в които сте се справяли блестящо. Помъчете се да възстановите в съзнанието си средствата, които сте използвали, кои ваши качества са ви помогнали тогава и удоволствието, което сте изпитали.

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *