Започва проектирането на магистрала “Черно море”. Строителството – най-рано през 2022г.
Пътната агенция е сключила договор за 9.5 млн. лв. за изготвяне на разширен идеен проект и парцеларен план на трасето
Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) е слючила договор с за проектирането на магистрала “Черно море” на стойност 9.516 млн. лв. с ДДС. Това е станало бе публично съобщение на 26 октомври 2020 г., близо година след обявяването на обществената поръчка за целта. Избраният изпълнител е обединението “Екип проект АМ Черно море”, в което влизат “Капитал Уотър Системс”, “Пи Ес Консулт” и “Проес Консулторес SA”. Целта е да се изработи разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-парцелиран план на трасето между Варна и Бургас. Срокът за това е една година, кото означава, че едва в края на 2021 ще може да се започне с отчуждаването на терените, подготвката на техническия проект, и едва след това да се обяви и търг за самото строителство на магистралата.
До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от “Черно море”, като те се намират в северната част – между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. В черновата на оперативна програма “Транспорт” за следващия програмен период, публикувана тази година, беше посочено, че магистралата ще се финансира с пари от държавния бюджет по план.
Кога ще имаме магистрала
В рамките на проекта трябва да се изготви цялостно трасе за “Черно море” от технически и икономически аспект. То ще е с начало при магистрала “Хемус” около с. Слънчево, пресичане на Варненско-Белославското езеро, обход на Варна, връзка около с. Приселци със съществуващия сега участък на магистралата и оттам до АМ “Тракия” с връзка около с. Ветрен в Бургаска област. Задвижването на проекта за магистрала е от ключово значение за свързването на Варна с Бургас, както и за облекчаване на международния транзитен трафик и туристическия поток към курортите по Черноморието.
Към отчуждителни процедури ще се премине чак след уточняването на трасето. Засега няма ясен хоризонт кога ще е възможно да се обяви търг за технически проект и строителство.
Стара история
Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от “Тракия”, северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала “Хемус” и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.
Проектирането на “Черно море” започва през 70-те години, но процесът спира. През 2001 г. са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция “Пътища” (сега АПИ). Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък.
През ноември 2007 г. Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение за магистралата, а докладът е изготвен през юли 2008 г. Според решение на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обаче през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се извършвала актуализация на инвестиционния проект.
Кой е проектантът
Избраното обединение е ДЗЗД “Екип проект АМ Черно море”. В него влизат три фирми “Капитал Уотър Системс”, “Пи Ес Консулт” и “Проес Консулторес SA”.
“Капитал Уотър Системс” е собственост на Галя Гривишка, която според публикации в интернет е била секретар на Камарата на испанската промишленост и търговията в България. Може би това е причината за избора на испански партньор – “Проес Консулторес SA”. Третата фирма, “Пи ес консулт”, е собственост на Пламен Стойков. Дружеството е изпълнявало строителния надзор на отсечката от “Хемус” между Ябланица и Боаза.