Партньор на Проватон
 Какво наистина знаем за минералната вода?

Какво наистина знаем за минералната вода?

Сподели в

Репутацията на минералната вода стъпва върху две донякъде изключващи се твърдения – че е много полезна, но и че не трябва да се пие всекидневно.

Любопитното е, че отговорът на въпроса “защо?” е еднакъв и за двете – защото в нея се съдържат минерали. Важно е обаче да се направи уточнение – същественото тук е колко и какви са те.

Истината е, че ако водата е с ниска минерализация (с до 500 мг концентрация на разтворените вещества, изписвано на етикета като “Обща минерализация”), нейната ежедневна консумация е не само безопасна, но полезна и нужна за възрастните. В България такива нискоминерализирани са някои води.

Всъщност човек рядко си дава сметка, че с движението, потенето, че и дори дишането, ние ежедневно губим важни вещества и соли, които тялото има нужда да възстанови. Вместо обаче да прибягваме към различни добавки, можем да се обърнем към водата – най-естественият и лесноусвоим начин да върнем баланса в системата си, при това по рецепта на природата.

Дотук добре, това също сме го чували неведнъж – минералната вода е полезна. Знаем ли обаче с какво точно? Не?

Метасилициевата киселина е еликсир против стареене

Силицият е истински добър герой, когато попадне в човешкото тяло – той “изглажда” кожата, заздравява костите, помага на ставите да останат гъвкави, а също така е отговорник по метаболитните процеси в тялото.

Нещо повече – водата, богата на метасилициева киселина, допринася за извеждането на токсините от тялото, включително и алуминия, който в големи количества е отговорен за много неврологични заболявания (в това число деменция, аутизъм, Алцхаймер и болестта на Паркинсон).

Тя също така участва в превенцията на остеопорозата и ускорява значително възстановителния процес при костни фрактури. Това има значение дори и за ноктите и косата – освен че стават по-здрави, те растат по-бързо и имат по-представителен вид.

Натрият е важен балансьор

Натрият е важен електролит в човешкото тяло, без който сме загубени – всеки организъм има нужда от определено количество, за да прехвърля нервните импулси, да свива и отпуска мускулите и да поддържа нормалния баланс между водата и минералите.

Ето защо веднага ще усетите липсата му – тя причинява главоболие, ниско кръвно налягане, диария, повръщане, общо объркване и летаргия. Имайте предвид още, че по време на спорт и през лятото загубата на вода и електролити е още по-висока, опасността от мускулни крампи – също, затова е добре минералната вода да е винаги подръка.

Калцият е строителят в тялото ни

Едва ли има човек, който да не е чувал за най-важните функции на калция – да заздравява костите и зъбите. Той обаче има и още роли, освен добре познатите – елемент е на кръвосъсирването, помага за производството на нервни импулси и укрепва стените на кръвоносните съдове.

Нещо важно – човешкото тяло не може да произвежда калций, така че със сигурност ни е нужен внос. За млякото сме чували сто пъти, но водата е друг, още по-естествен начин да си го набавяваме.

Желязото е защитник и лечител

Всяка болест, инфекция или травма се лекува с помощта на желязото, което участва в създаването на хемоглобин. С две думи, без него кислородът няма как да достигне до увредените тъкани, органи и клетки, така че ролята му е критично важна за тялото.

Тази функция обаче желязото изпълнява и без наличието на травми – той помага за доставките на кислород към мозъка, така че е от основно значение при предпазването от когнитивни разстройства като деменция и болест на Алцхаймер.

Не на последно място, желязото е важно и за мускулите ни и е ключов играч при производството на енергия, затова едни от най-често срещаните признаци на анемия са именно мускулната слабост и общата ни отпадналост.

Магнезият е нашето лично зарядно

Спортувате, стресирани сте или чакате дете? Независимо от това как натоварваме организма си, той има огромна нужда от магнезий, за да се възстанови.

Нещо повече – всички процеси, които включват набавянето на енергия в организма ни (в това число и усвояването на въглехидрати и мазнини), са свързани с него, защото той участва в строежа на ензимите или е коензим в тези важни биохимични процеси.

Манганът е ценен посредник

Когато говорим за метаболизма на протеини, мазнини и въглехидрати, манганът е особено важен микроелемент, който участва в тяхното усвояване и преработка. Той е част също и от процеси като производството на храносмилателни ензими, глюконеогенезата, както и формирането и изграждането на протеиновата матрица, намираща се в костите, хрущялите и ставите.

И още нещо – той действа и като антиоксидант, така че можете да сте спокойни, че при здравословно количество манган в организма ви, нивото на свободните радикали в него ще е ниско.

Флуоридът ни държи далеч от зъболекаря

Зъбният емайл и костите ни получават допълнителна подкрепа при наличието на флоурид, а според проучванията на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията, в държавите, където водата съдържа флуорид, общото дентално здраве е по-добро.

Калият е добър съотборник

В отбор с натрия, калият също е отговорен за регулацията на водното равновесие в организма. Това има особено голямо значение за спортистите, защото стимулира задържането на азот, който е основна градивна единица на протеините, а съответно с това води и до повишаване на мускулната маса.

Калият също така е електролит, който стимулира съкращаването на мускулите и улеснява важни процеси като храносмилането и сърдечната дейност.

Той се разбира добре и с калция и също работи с него в една посока – заздравяването на костната система.

Ето защо е важно да помним, че няма страшно да пием нискоминерализирана вода всеки ден. Даже напротив – ще направим истинска услуга на тялото си, ако го правим. 

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *