Митове за предприемачеството, в които няма капка истина

Митове за предприемачеството, в които няма капка истина

Затворете очи и опитайте да визуализирате средностатистическият предприемач. Как изглежда той? Вероятно си представяте амбициозен младеж, който е на ти с технологиите и заедно с малка група приятели е започнал работа по създаването на стартъп. Визуално, той най-вероятно е нещо средно между Бил Гейтс, Стив Джобс и Марк Зукърбърг.

Истината е, че тази визуализация е доста далеч от реалната картина.

На първо място, представата ни за средната възраст на предприемачите не отговаря на действителността. Повечето хора свързват започването на бизнес с хора, които са в началото на 20-те си години. Това мнение обаче е широко разпространено не само сред лаиците, но и сред експертите. Вземете за пример основателя на ускорителят за стартиращи компании Y-Combinator Пол Греъм, който през 2014 г. казва, че според инвеститорите един предприемач не трябва да е по-възрастен от 32 г. „Те се малко по-скептично настроени към предприемачите, надминали тази граница“, каза тогава той.

Въпреки че Греъм поставя акцент върху възрастта, изследванията показват, че успехът зависи много повече от финансовите средства, контактите и опита, с които разполагат. Иначе казано, важни са ресурсите, а не младостта. Макар че по-младите предприемачи могат да имат различно виждане за нещата, което е необходимо за разбиване на статуквото, ветераните разполагат с ноу-хай, финансов капитал и мрежа от контакти, които са жизненоважни за успеха.

Все още не се убедени? Тогава ще останете изненадани от откритията на моят колега от бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания Даниел Ким, който е направил прочуване, включващо всички основатели на компании. Това изследване установява, че вместо изключения от правило, основателят на Netflix Рийд Хейстингс, който създава компанията, когато е на 37 г., и Ариана Хъфингтън, която на 55-годишна възраст основава HuffPost, са по-скоро примери за средностатистическия предприемач. Според данните средната възраст на предприемачите в САЩ е 42 г, като тя всъщност се покачва, когато говорим за бързо растящите компании като Facebook и Microsoft. Успешните предприемачи сред бързо разрастващите се фирми попадат във възрастовия диапазон от 45 до 59 г.

Друг често срещан мит е, че предприемачите са представители на един тип личност. Сещате се –  амбициозният екстроверт, който не си държи езика зад зъбите.

Проучванията обаче не отриват сериозни връзки между личностния тип и успеха в предприемачеството, а когато такива съществуват, те са свързани с конкретните специфики на бизнеса, които представляват тези предприемачи. Това обаче не означава, че специфичните навици на хората не се отразяват по никакъв начин успеха им в бизнеса.

Според изследванията,  хората, които имат повече контрол върху собствения си живот и вярват повече в способностите си, се радват на по-голям успех. Тези фактори обаче също имат сравнително малка роля, а и те не се специфични за един тип хора. Иначе казано, ако сте интроверт или не можете да се похвалите с особено голямо самочувствие, не се отказвайте от мечтата си да започнете собствен бизнес.

На последно място идва ред и на мита за отношенията между основателите на компании. Заедно с моя колега Джейсън Грийнбърг анализирахме екипите от основатели на редица компании, за да открием най-успешния модел. Резултатът беше изненадващ. Най-добре справящите се екипи са тези, които се състоят от членове с фамилни връзки.

Този резултат противоречи на разбирането, че семейните бизнес начинания са нестабилни, идея, която е особено популярна сред венчър капиталисти. Истината е, че не знам каква е причината за широкото й разпространение, като се има предвид, че някои от най-големите и най-известни компании на планетата са по същество семейни бизнеси, като например  Cargill, Tata  и Koch Industries, докато в други като Walmart и Ford фамилията на основателите продължава да играе ключова роля.

Семейните бизнеси имат няколко предимства – по-голямо доверие между членовете на екипа, по-добър баланс между дългосрочната визия и краткосрочните стратегии и по-ефективна комуникация. Това обаче не означава, че започването на бизнес с вашите близки винаги е добра идея. Нашето проучване не разглежда темата за последствията за семействата при бизнес провалите, но това определено е нещо, което човек трябва да обмисли, преди да започне работа със своята половинка.

………………

Итън Молик, професор от бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания, за CNBC.com

Leave a Reply
Your email address will not be published. *