Партньор на Проватон
 Изложба на Доника Кирова в музея „Георги Велчев“

Изложба на Доника Кирова в музея „Георги Велчев“

Сподели в

Доника Кирова, художник с вкус към елегантната и промислена провокация, открива на 23 юни изложба в Изложбена зала Ателие на Художествения музей Георги Велчев.

ал на Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна. Тя включва в новия си проект под името „4 х 4“ селективна живопис върху текстил и рисунки – акварел. Авторката въвежда в темата на изложбата си така: „Четири ескиза, четири живописни платна. На пръв поглед наименованието 4 х 4 е асоциация, породена от съвпадението с броя на произведенията в експозицията. Всъщност акцентът е на втори план. Известният принцип от практиката на задвижването на четирите колела, наричан още 4 × 4, се отнася до двуосния механизъм на едно превозно средство, способен да осигурява въртящ момент на всичките си колела едновременно. По аналогичен начин в творбите ми е отразена и изведена в най-голяма степен досега моята есенция за боравенето с човешките фигури, техните форми, цветово интерпретиране, покой и динамика. Всички художествени средства са задвижени максимално. Линията, фòрмата, цветният тон, емоцията и пр. безпрепятствено преминават от грундираната повърхност на платното в негрундираната текстилна повърхност и обратно. Подобно на въртенето на четирите колела едновременно, тук в картините статичността е условна, тя е потенциално движение.“

Изложбата представя Доротея Павлова, уредник в ГХГ – Варна:
„Аз съм стара – каза книгата. Аз съм по-старо от теб – отвърна тялото.”
„Изкуството на Доника Кирова е резултат от постоянното питане и откриване на човешкото битие и човешките отношения с погледа на жена. Тази перцепция налага естетизма, игривостта и любопитството, които устойчиво се откриват в нейните произведения. Отсъства каквато и да е конотация за болка, тъга или страдание; за трагична невъзможност или разочарование, каквито трактовки историята на визуалното изкуството познава. Тъкмо напротив – при Доника Кирова сексуалното и либидното е овладяно и предадено с елегантна чувственост на любовната игра, преживяна като взаимност и радост. Еросът изоставя Танатос и утвърждава единствено живота, тук и сега.

„4х4” е четиринадесетата самостоятелна изложба на Доника Кирова. В нея са представени цикъл от 4 ескизни рисунки с молив и акварел и 4 живописни произведения върху текстил, жанрово определени като фигурални композиции. Темата е Еросът. Еросът, мислен в неговия изначален ипостас като екстаз, като екстатично излизане от себе си към другия, за да търси своето удовлетворение, преследвайки абсолюта. Посредством превръщането му в образ, тялото напуска своята самодостатъчност, изоставя своята крайност, за да дири същността си и в другото тяло. Тази културна представа за преминаване на физическите граници във фигурата на андрогина вече съществува. Тя е предадена от Платон в диалога му „Пир”, според който изначалното човешко състояние е състоянието на аза с другия.

Композициите съчетават фигуративното и условното. Пространството е еднопланово с композиционен център. Фигурите са организирани кръгово във вертикалните формати, и са фронтално разположени спрямо зрителя. Човешките тела са предадени в различни ракурси и пози. В „Топло и студено” е използван смел композиционен срез на близката мъжка фигура в гръб. Фигурите са предадени графично с линия. Линията е изведена като основен изобразителен елемент. Тя е ясна, чиста и динамична, без утежняващи повторения и огрубявания. Контурът на фигурите е мек и закръглен. Рисунката е свободна и пластична. Обектите са директно фиксирани върху листа без тонове и полутонове, които да ги вписват в средата. Пространствената среда е редуцирана. Тези стилови особености препращат към няколко изобразителни конвенции, от които се четат художествени влияния. Това са японската еротична гравюра, в която взаимоотношението между скритото и откритото създава еротичното напрежение. Ходилата, стъпалата, дланите и китките са образите на еротичното, затова и те се хиперболизират, точно както постъпва и художничката Доника Кирова, извеждайки ги с особена видимост. Усвоените експресионистични черти в произведенията, откриват човешкото същество като личност, неговата същност, преживявания и емоции с категоричния отказ от митологизации. Човекът е „оголен” в екзистенциална си същност, но в същото време стои на висота в своята въображаема игра. В живописните произведения на Доника Кирова се долавя и влияние от сецесиона. Самото внимание върху еротиката е характерно за Виенския сецесион в изкуството на Густав Климт и Егон Шиле, от времето, когато Фройд поставя учението за психоанализата. Тази посока се налага и от декоративните задни планове, формирани от текстилните материи, върху които художничката работи.

Третирайки релефа на текстила, тя извежда орнаменти във формата на цветя или геометрични мотиви. За обработката на плата авторката използва техники като избелване, багрене, батик, бродерия, рисуване. Фактурата на материята остава и в живописния слой, придавайки допълнителна пластичност на изображението.

В композициите са изобразени и текстове като графични знаци, както и визуални образи на котка, птичка, заек, риба, телефонен апарат и други, допълващи сцените. Те задават дистанцирания поглед на автора с елемент на ирония. Човешките тела са любещи се, притиснати едно в друго, преплетени и съвкуплени, а тези образи формират неочаквани сюрреалистични акценти, отдалечавайки мисълта от случващото се и поставят зрителя в позицията на философ. Допълващите визуални образи са предадени с по-голяма плътност и материалност спрямо човешките фигури. Това обезсилва физическото присъствие на телесността и налага една романтична еротика – съблазняваща, флиртуваща, предизвикваща и ласкаеща.“

Доника Кирова е родена през 1974 във Варна. Завършва Националната художествена академия – София, специалност Живопис при проф. Андрей Даниел. Работи в областта на живописта, рисунката, фигуралната композиция, натюрморта и арт инсталацията. Изобразява голи тела, предмети, животни, цветя, обекти. Определя стила си като ироничен романтизъм или романтичен иронизъм.

От 2008 г. Доника Кирова е доктор по Изкуствознание и изобразителни изкуства. През 2014 г. завърша ВСУ Черноризец Храбър, специалност Архитектура. Художничката е представяла изкуството си в 14 самостоятелни изложби, участва в множество международни и национални проекти, съвместни изложби, кураторски проекти, пленери и др. Нейни творби са собственост на частни колекции в Германия, Италия, Испания, Швейцария, Канада, Кипър, Русия, България. През 2005 г. е отличена като автор на годината от галерия Буларт, Варна. Авторката има издадена книга със собствени стихове и илюстрации Попара от целувки и многоточия без край. Доника Кирова живее и работи във Варна. Понастоящем е преподавател във ВСУ Черноризец Храбър в специалностите Дизайн и Архитектура.

ВН

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *