Партньор на Проватон
 Заслужавате ли го?

Заслужавате ли го?

Сподели в

Никога не е твърде късно да покажете на шефа си, че заслужавате да получите повишение. Може би сте заемали една и съща позиция няколко години и чувствате нужда от промяна. Може би компанията ви преминава през период на преструктуриране и вие очаквате пред вас да се открие възможността да получите мечтаната позиция. А може би просто смятате, че е дошло вашето време да получите заслужено повишение, след като няколко пъти сте били пренебрегвани за сметка на ваши колеги.

Каквато и да е причината, преди да поискате повишение трябва да се уверите, че сте готови да го получите. Иначе казано, трябва да сте сигурни, че шефът ви ще вижда нещата по същия начин, по които ги възприемате вие.

„Бъдете толкова добри, че да не могат да ви игнорират“, казва американският комик Стийв Мартин.

Социологът Антъни Грийнуолд от университета в Сиатъл, щата Уошингтън, е изучавал човешките пристрастия повече от всеки друг. В изследванията си той установява, че подсъзнателните пристрастия, които шефовете си изграждат с времето, са много устойчиви и оказват голямо влияние върху шансовете на всеки един от техните подчинени да получи повишение.

„Хората твърдят, че с уроци и практика могат да премахнат предразсъдъците и пристрастията. Те обаче не подкрепят тези си твърдения с доказателства“, коментира Грийнуолд.

Що се отнася до получаването на повишение, трябва да представяте себе си по начин, който отговаря на пристрастията на вашия шеф за човек, заслужаващ повишение. Така или иначе полагате големи усилия, за да получите желаното повишение, защо да не представите себе си в определена светлина, ако това ще увеличи шансовете ви да спечелите работата?

Това може да звучи като манипулативен поход, но има няколко доста директни начина, по които може да покажете на шефа си, че заслужавате повишение:

1. Излезте извън рамките на очакваното от вас

Всеки (или поне почти всеки) може да направи това, което му се казва. За да спечелите желаното повишение трябва покажете инициативност и да направите нещо, което не влиза в преките ви задължения. Изпълнението на допълнителни задачи е не само добър начин да демонстрирате добра работна етика, умения и енергия, но и да покажете на шефа си, че сте готов да поемете повече отговорности. Когато правите повече, отколкото се очаква от вас, няма как шефът ви да не забележи, че сте готови да заемете по-важна роля.

2. Не бeдете „твърде незаменими“

Повечето хора се провалят именно тук. Разбира се, човек трябва да дава най-доброто от себе си в работата, независимо от това каква позиция заема. Ключът е в това да не бъдете възприемани като единственият човек, който може да се справя с тези задачи, защото това на практика прави нулев шанса ви да получите друга позиция. За шефът ви просто не си заслужава да ви повиши и да поеме голям риск с търсенето на нов служител, който да ви замени. Най-добрият начин да постигнете баланс между това да се представяте възможно най-добре в работата си и да не си създадете репутацията като незаменим е като помогнете за развитието на вашите колеги. Споделяйте знанията си за работата с останалите и им помагайте със задачи, които са от вашата компетентност. В крайна сметка, коучингът е ключово лидерско умение. По този начин освен че ще облекчите опасенията на шефа ви по отношение на намирането на ваш заместник, вие ще покажете, че можете да се справите с ролята на лидер.

3. Демонстрирайте емоционална интелигентност

Когато заемате по-ниска позиция в йерархията на компанията, поведението от типа „темпераментен гений“ може да бъде толерирано, но никога няма да може да се изкачите по кариерната стълбица, ако не покажете емоционална интелигентност. Ако сте от онези хора, които изпускат нервите си, когато нещата не вървят по желания от вас начин, или влизат в разгорещен конфликт с всеки, който не споделя тяхното мнение, вие демонстрирате на шефа си, че не заслужавате повишение. Никой мениджър не иска бъде познат като онзи, който е назначил на важна позиция емоционално неуравновесен служител. След като получите повишение, вашето поведение се отразява директно върху мнението на останалите за човека, който ви го е осигурил. Покажете на вашия шеф, че познавате себе си достатъчно добре и че знаете кои са вашите силни и слаби страни. Човек може да се научи да контролира емоциите си, стига да го иска.

4. Не се страхувате да поискате повишение

Не всеки търси повишение в работата. Някои хора намират смисъл и удовлетворение във вършенето на една и съща работа дълги години. Ако не кажете на шефа си по един или друг начин, че искате повишение, той може да остане с впечатлението, че сте един от тези хора.

Когато дойде времето да влезете в офиса на вашия шеф с думите: „Интересувам се от повишение“, трябва да имате предвид нещо конкретно – ако не определена позиция, то поне ясна идея за отговорностите, които да вървят ръка за ръка с новата ви роля. Ако тази работа изисква умения или познания, с които не разполагате в момента, очертайте план за тяхното придобиване.

В крайна сметка, повишенията не идват от нищото и не са гарантиран краен резултат от добрата работа. Това се дължи на факта, че човек не получава повишение като награда за постигнатите от него успехи до момента. Човек получава повишение, когато шефът му смята, че има потенциала да допринесе с нещо повече за успеха на компанията на различна позиция от тази, която заема в момента.

Травис Брадбери, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Редактор: Георги Георгиев

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *