
Иван Портних: Предвижда се трасе за електрически влак при уширението на бул. “Цар Освободител” във Варна
Кметът на Варна Иван Портних коментира за Varna24.bg, че един от големите проекти, които предстои да се реализират във Варна, е уширението на бул. “Цар Освободител”, при което се предвижда трасе за бъдещ електрически влак, който да свързва в перспектива курортите с града и летището. Темата повдигна вчера при визитата си във Варна премиерът Бойко Борисов.
“В момента търсим решение и проектираме няколко основни пътни възела в града с цел допълнително облекчаване на трафика. Това са кръстовищата на “Владислав Варненчик” и “Христо Смирненски” до Мол Варна, кръстовището на Двете кули, на входа на града. С други думи от магистралата през естакада да се стъпва на “Владислав Варненчик”, след това безсфетофарно да се минава покрай Мол Варна и връзка към бул. “Левски” и центъра. От друга страна проектираме естакада и на бул. “Васил Левски” и “8-ми приморски полк”. Там е единствения светофар по бул “Левски”. Идеята е пътят за “Виница” да минава естакадно над бул. “Левски” и по този начин няма да има светофари и преплитане на потоците автомобили.
Другият голям проект, който се надяваме да реализираме и в момента проектираме съвместно с пристанищна инфраструктура, е отклоняването на тежкия трафик по бул. “Атанас Москов”, после по бул. “Девня”, по бул. “Република” и там прехвърляне на тежкия трафик чрез естакада през релсите, така че тежкотоварните камиони, които отиват към пристанището, към Южна промишлена зона, включително и през Аспаруховия мост в южна посока, да могат да минават от другата страна на релсите и да не утежняват натовареността на “Девня”. Виждаме, че там трафикът от автомобили е голям. Надявам се там да имаме и подкрепата на правителството, защото това в много висока степен ще намали не само трафика, но и вредните емисии.
Другият мащабен проект в тази посока е разширяването на бул. “Цар Освободител” до летището, т.е. до пътния възел с магистралата. Там имаме предвидено трасе и проектираме в тази посока бъдещ електрически влак. Тук идеята е в няколко етапа и в няколко посоки. От една страна, разбира се, свързване на града с летището, посредством един такъв екологичен транспорт, от друга страна връзка към курортните комплекси в перспектива. Най-вече връзка с новата зона в Аксаково.
Сега се приема общият устройствен план на Аксаково и там сме заложили този електрически влак. Той ще облекчи хората, които ще работят в новата зона, защото факт е, че с напредване на изграждането на АМ “Хемус” и при всички дадености, които Варна има, 6-те университета, многото млади образовани хора, инфраструктурата, летище, пристанище, жп транспорт, имаме всички дадености за динамично развитие на новата зона. И то в по-високотехнологични предприятия и производства. Идеята е, хората, които ще работят там, да имат възможност посредством тези електрически влакове да стигат до своите бъдещи работни места.
Въпрос на допълнителни разработки, доста повече отчуждаване, е връзката в обратна посока към курортните комплекси. Консултираме се със специалисти, защото сме наясно, че решението ни трябва да доведе до ефективност, то не е самоцел. Зависим от дадености и възможности на градоустройството. Вариантите за трасето са два, единият е да бъдат изградени бус ленти за електрически автобуси и по-перспективния, разбира се, за електрически влак”, обясни Иван Портних.