Продуктивен или креативен

Продуктивен или креативен

Независимо дали става въпрос за изпълнението на повече задачи в рамките на деня или намиране на допълнително свободно време, повечето от нас търсят най-различни начини да повишат своята продуктивност. Този безкраен стремеж към постигането на повече резултати за по-малко време обаче може да струва скъпо. Макар че отмятането на няколко задължения набързо може в краткосрочен план да ви накара да се чувствате удовлетворени от представянето си, това най-вероятно ще навреди на вашата креативност, казва Брус Дейсли, автор на книгата „Eat Sleep Work Repeat: 30 Hacks for Bringing Joy to Your Job”

Когато говорим за това колко важна е продуктивността, ние изхождаме от гледната точка, че когато мозъкът ни е фокусиран върху конкретни неща, той „произвежда“ по-добри идеи, които могат да ни помогнат да постигнем целите си. Това обаче не е така, казва Дейсли. Според него креативността е резултат от методи, които по своята същност изглеждат доста непродуктивни.

Той обича да дава за пример носителят на „Оскар“ Арън Соркин, създател на „Западното крило“ и сценарист на „Социалната мрежа“.

„Преди време Соркин каза пред Hollywood Reporter, че най-добрите му идеи идват, когато е под душа. По тази причина Соркин е поискал в офиса му да бъде инсталиран душ, като самият той твърди, че го е използвал между 6 и 8 пъти на ден. В един свят, обсебен от идеята за поддържане на висока продуктивност, човек е добре да знае, че проблясъците на вдъхновение идват, когато съзнанието ни не е подложено на напрежение“, казва Дейсли.

Начинът на мислене на създателя

Ако работата ви изисква от вас да бъдете креативни, вие имате нужда от т. нар. „начин на мислене на създателя“, който се уповава на по-задълбочените размисли, които отнемат време. Начина на мислене, ориентиран към високата продуктивност, който ни насърчава да разбиваме задачите на по-малки и лесно изпълними дейности, изискващи не повече от 15-минутен ангажимент е добър за чисто техническата работа, но човек не може да разделя времето си на подобни кратки интервали, ако се занимава с креативна дейност, казва Дейсли.

Той обяснява разликата между двата начина на мислене с проучванията на Кал Нюпорт за „повърхността“ и „задълбочената“ работа. Нюпорт определя повърхностната работа като такава, която не изисква особена когнитивна дейност и е свързана с задачи, които човек може да изпълнява, дори когато е разсеян. Задълбочената работа представлява точно обраното – тя изисква високи нива на фокус и отдаденост.

„Повърхностната работа създава чувство за продуктивност, тъй като човек зачерква много неща от списъка си със задачи. Тя обаче не е концентрирана и рядко води до значими постижения или иновации. От друга страна, един четиричасов блок на задълбочена работа има потенциала да доведе до нещо изключително и запомнящо се. Проблемът е, че ако по-средата на блока трябва да вмъкнете 30-минутна среща с вашите колеги, той не просто се прекъсва – блокът се унищожава“, казва Дейсли.

За да възприемете начина на мислене на създалеля, трябва да си отделите големи блоковe от време и да ги защитавате на всяка цена. Смислената работа в повечето случаи изисква усамотение, така че потърсете място, което да ви позволи да се концентрирате върху работата без да бъдете разсейвани на всеки 30-тина минути.

Силата на почивките

Моментите на пикова креативност често произтичат от такива на разочарование и раздразнение, като например случаи, в които човек не успява да открие отговор на някакъв проблем или когато е изправен пред сложен пъзел от задачи, които трябва да бъдат разрешение. За да намери правилното решение, човек се нуждае от почивка, казва Дейсли.

„Силата на почивките е изключителна. Наясно сме с факта, че хората представляват по-лоша версия на себе си в моментите, преди да си вземат почивка. Проучванията показват, че след нея ние сме по-открити, съпричастни и креативни“, добавя той.

Дейсли съветва по-често да отделяме време за кратки почивки и разходки.

„Трябва да се отървем от идеята, че може да свършим повече работа, като не ставаме от бюрото и не си взимаме почивки. Почивките ни осигуряват външни стимули, от които се нуждаем, за да работим с пълни сили.“, казва още той.

„Макар и да не ни се иска да го признаем, най-добрите ни идеи идват, когато не влагаме големи усилия за тяхното намиране – когато сме под душа или на ваканция, когато сме по-отпуснати и не натоварени. Имаме нужда от повече такова време“, добавя Дейсли.

………………………

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Leave a Reply
Your email address will not be published. *