Честно, има ли нужда от това?
Модерният 24/7 новинарски цикъл, постоянните скандирания „Фейк нюз! и масовото разпространение на дезинформация в социалните мрежи са сигнали, че е време да се разтревожим за нивото на честност по света, смята писателката Джуди Кетлър. Съществува ли изобщо такова нещо като „честност“ в съвременното общество“?
Самата Кетлър разказва за срещата си с доктор, когото интервюирала за свой проект. Той казал пред нея, че болницата, в която работи, прави една процедура повече от всяка друга болница в региона. След това Кетлър поискала допълнителна информация и източници, които да потвърдят тези данни, но получила отговор, който не е очаквала.
„Той се замисли и започна да се оглежда, след което ми каза: „Слушай, ако Доналд Тръмп може да се показва пред публика и да говори каквото си иска, ние може да кажем, че изпълняваме повече процедури от този тип от всяка друга болница в региона“, спомня си Кетлър.
Този разговор кара Кетлър да отдели специално внимание на честността в новата си книга „Would I Lie To You? The Amazing Power of Being Honest in a World that Lies“. В нея Кетлър споделя своите прозрения за честността както и за разликата между това да бъдете искрени и това винаги да споделяте цялата истина, независимо от обстоятелствата и последиците.
Макар че честността е високо ценено качество сред лидерите, в тези среди тя рядко е под формата строго конкретен набор от факти, които не са филтрирани през призмата на специфичната ситуация и потенциалните последствия в работата, казва Кетлър. Всъщност, пълната честност може да има обратния ефект.
„Имам приятели, които са напълно откровени с мен и аз с тях. В нашите отношения това не е проблем, но предлагам, че на работното място този подход не би бил особено подходящ“, добавя тя.
Важно е човек да взима предвид ситуацията, конкретния момент във времето и човека, с който говори, за да прецени колко честен може да бъде в комуникацията си с него. Ето няколко неща, върху които трябва да се замислите, преди да бъдете „брутално искрени“ с вашите колеги на работното място.
Подберете най-добрия момент
Представете си следната ситуация: Ваш служител току що е изнесъл продължителна презентация пред екипа ви и не се е справил особено добре с тази си задача. Най-вероятно имате критики, които искате да споделите с него. Въпросът е дали да говорите с него на момента и пред всички останали, или да изчакате и да му кажете какво мислите за неговото представяне на четири очи?
Ако имате фирмена култура, в която публичното споделяне искрена обратна връзка е очаквано и насърчавано, даването на конструктивни критики за презентацията може да бъде най-добрият начин да бъдете честни с вашия служител и с всички останали. Ако обаче този ваш служител се почувства унижен, след като бъде критикуван пред очите на всичките си колеги, той може да изгуби вяра в лидерските ви способности и да преосмисли напълно отношенията си с вас.
„Понякога ние сме твърде нетърпеливи в споделянето на критики. Вместо да осъзнаем, че имаме повече от един шанс да кажем това, което мислим, и че то може да бъде поднесено по по-добър начин, ние взимам прибързани решения, за които съжаляваме по-късно“, казва Кетлър.
Опознайте публиката си
Различните хора приемат реагират по свои собствен начин на различните типове обратна връзка. Добрият мениджър поддържа непрекъсната комуникация с членовете на своя екип, за да знае винаги какъв е най-добрият начин да говори за техните проблеми, надежди и притеснения. Някои предпочитат кратката и целенасочена обратна връзка, докато други откликват добре на по-продължителни разговори, които включват съвети за това как да подобрят представянето си в работата. И двата типа комуникация са „честни“, но начинът, по който биват представяни е напълно различен. Подбора на правилния подход е от ключово значение за изграждането на по-здрави и дългосрочни връзки с вашите служители.
Помислете за крайният резултат, който искате да постигнете
Преди да критикувате когото и да е било, помислете за резултата, който целите да постигнете. Ще помогне ли това на вашия служител да стане по-добър в работата си или няма да има никакъв реален ефект?
Както пише Шели Осбърн в статията си за Fast Company от миналия април: „ Обратната връзка, насочена само върху недостатъците и слабостите, не ефективна. Въпреки това не мисля, че проблемът е в самите критики, а в начина, по който мениджърите ги представят и поднасят.“
Помислете дали вашият служител ще има полза от това да знае за всички малки грешки, които е направил. Това често демотивира хората повече, отколкото им помага, казва Кетлър.
В крайна сметка критиката трябва винаги да бъде конструктивна и насочена към подобряването на представянето на вашите служители, а не към омаловажаването на техните усилия и унижаването им пред техните колеги.
……………………
Гуен Морън, съавтор на „The Complete Idiot’s Guide to Business Plans“, за FastCompany.com