
Защо кръстовища във Варна се накланят и стават елипсовидни
Кадрите от елипсовидното и наклонено кръстовище във Варна, излъчени в няколко телевизионни репортажа през последните дни, анкетите с шофьори, в които те твърдят, че съоръжението е опасно заради липсата на видимост, но и мнението на експерти, които споделят същите опасения, се оказаха “спекулация”.
Така ги определи вчера зам.-кметът на Варна Христо Иванов по време на кризисен брифинг, свикан спешно в 17 ч., след като поканата за него бе изпратена до медиите 45 мин. по-рано. Акцията беше предприета в отговор на пресконференцията, дадена по-рано през деня от Камарата на архитектите в България, заради дефектите на кръстовището на булевардите “Васил Левски” и “Цар Освободител” в града. Те станаха видими едва след като съоръжението беше отворено за движение след мащабна реконструкция, която
трябва да бъде завършена предизборно
до края на април.
По време на вчерашната пресконференция от Камарата на архитектите в България обявиха, че реконструкцията на въпросното кръстовище, част от проект, финансирана от правителството с 80.5 млн. лв., е пример за това как заради масово прилаганата практика на т.нар. инженеринг при изпълнение на строителни обществени поръчки с многомилионни бюджети те най-често завършват с незадоволителни резултати. В публикация във фейсбук от камарата дадоха пример и с преразход на материали за ненужните общо три двуетажни кръстовища, построени по проекта, с липсата на възможност за движение на пешеходци в тях, с бетонирането на терени, които би трябвало да бъдат озеленени, и т.н.
Председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов припомни, че реконструкцията на бул. “Васил Левски” е била извършена по проект от 80-те години, който няма нищо общо със състояние на инфраструктурата във Варна повече от 30 години по-късно. При това
проектът е бил преработван “в движение”
по време на самото строителство.
“Световните тенденции са в градовете изобщо да няма пътни магистрали, каза днес пред “Нова телевизия” председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов. Колкото по-голяма е една улица, толкова повече трафик привлича тя. Освен това за всички живеещи наоколо ще е проблем – висока скорост, високо замърсяване, висок шум, а освен това и предпоставка за пътни инциденти”, обясни Игнатов.
По повод на дефектите по кръстовището, станали видими от снимките, направени с дронове, Игнатов каза: “Искам да попитам министър-председателя и кмета на Варна те
с дефектни милиони ли плащат,
та приемат дефектни ремонти, извършени с тях?”
Човекът, пряко отговорен за приемането на инфраструктурни проекти след ремонт във Варна, е именно зам.-кметът на града Христо Иванов, нарекъл “спекулация” очевидното недоразумение с кръстовището на булевардите “Цар Освободител” и “Васил Левски”.

© Дневник
Кой е Христо Иванов
Той получи място в администрацията на сегашния кмет на Варна Иван Портних като “наследство” след масовите протести през 2013 г. срещу корупцията, довела града до провал. Шествията, в които тогава участваха няколко десетки хиляди души, продължиха близо месец и доведоха до оставката на бившия варненски кмет Кирил Йорданов. Тогава Христо Иванов беше третостепенен чиновник, занимаващ се с организирането на обществени поръчки. Според източници от сегашната кметска администрация във Варна назначаването му за зам.-кмет на Варна е трябвало да осигури “приемственост” при смяната на Йорданов с Портних през 2013 г. и да бъде гарант, че изпълнителите на големите поръчки по времето на първия ще запазят позициите си и в мандата на наследника му.
Достоверността на тази теория
беше потвърдена в практиката след 2013 г., когато Портних влезе в първия си мандат. В най-близкия му екип Христо Иванов получи възможността да контролира разходването на практическия целия огромен ресурс, който Варна привлича за инфраструктурни проекти.
Любопитна подробност е, че зам.-кметското място той зае въпреки доклад от проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция от 2012 г., в който името му бе споменато като участник в един от най-шумните строителни скандали от времето на бившия кмет на Варна Кирил Йорданов.
Става дума за
буквалното прахосване на близо 1 млн. лв.
при реализацията на проект за образование на деца в неравностойно положение в градския кв. “Аспарухово”. Малко след приемането й сградата бе изоставена от община Варна, защото бе напълно неизползваема – без канализация, без водопроводна инсталация и без електрозахранване. А освен това тя нямаше нищо общо с предварително договорената. Един от хората, станали причина за това, бе именно Христо Иванов, тогава заместник-управител на общинското предприятие “Инвестиционна политика”.
Извършената проверка показа, че заедно със Здравко Марков, тогавашен зам.-кмет на Варна, Иванов слага подписа си под протокол за приемане на обекта, въпреки че вместо поръчаната по договор едноетажна сграда с дървена сглобяема конструкция на площ 320 кв.м е построена бетонна конструкция с основа от 410 кв.м на терасиран склон без подпорни стени и дренаж.
Независимо от това Иванов удостоверява, че строежът е изпълнен “съгласно одобрените работни проекти” и следва да бъде предаден на община Варна. Само няколко месеца по-късно
цялата сграда е вече пълна с тиня
и свлечена земна маса, а след това напълно разграбена и срината.

© Община Варна, Община Варна
По повод на доклада, изготвен от Агенцията за държавна финансова инспекция, новоизбраният варненски кмет Иван Портних даде през 2013 г. няколко шумни пресконференции, на които направи достояние на пресата “безобразията”, отразени в него. След това обяви, че докладът е предаден на Варненската окръжна прокуратура за извършване на проверка по случаите, описани в него. Но това не му попречи
да назначи Христо Иванов за свой заместник.
В годините след това името на зам.-кмета нееднократно бе свързвано с приемането на скандално некачествени ремонти, извършвани по улиците на Варна. Иванов е и сред високопоставените общински чиновници, които въпреки очевидния и срамен провал на проекта “Интегриран градски транспорт на Варна” на стойност 115 млн. лв. продължава да публично да твърди, че парите от европейското финансиране по него са успешно усвоени.

По пряко наблюдавания от Иванов проект за реконструкцията на бул. “Васил Левски” трасето му премина направо през трибуните на градския стадион “Спаратак”, за да финишира сега в “уникалното” елипсовидно и наклонено кръстовище, станало повод за реакцията на Камарата на архитектите в България.