
Уникален метод на обучение представиха във варненска детска градина
Зам.-директорът на ДГ 40 “Детски свят“ във варненския квартал “Владиславово” Светлана Георгиева и Нели Велчева, учител в подготвителна група, участваха в първата за страната съвместна инициатива на Професионална техническа гимназия и РУО, Варна за STEM обучение в нашата образователна система, научи Varna24.bg.
На тази среща те представиха част от опитите, роботизираните играчки и помагала, които използват в ежедневната си работа с децата. STEM e акроним от първите букви на английските думи за наука (science), технология (technology), инженерство (engineering) и математика (maths). Това е идея за обучение, която се стреми да вдъхнови младите хора да се развиват в сферата на науката и технологиите.
“Звучи като програма за образование на ученици и студенти, но истината е, че колкото по-рано започнем още от ДГ, толкова е по-добре. И Вие, като родители, може да създавате собствени проекти, като се базирате на въпросите, които децата така или иначе Ви задават. Вместо да се опитвате да им отговаряте, поканете детето заедно да наблюдавате, да експериментирате, да описвате, да изпробвате. Когато му предлагате проект, е важно да го мотивирате, и да се съобразите с неговия интерес и желание за игра и експеримент. В повечето случаи децата реагират с охота, но ако забележите съпротива, не настоявайте. Малкият човек се интересува от неща, които му носят удоволствие, а не стрес и дискомфорт“ – сподели г-жа Георгиева.
Учителите бяха доволни от факта, че са успели да споделят и обменят идеи с колеги и гости за различни иновативни проекти от детската градина, в която работят. Съветът на педагозите е във всекидневните си занимания с малчуганите да се стремите да включвате възможно повече връзки между отделните области на STEM. Защото е доказано, че около 50% от днешните първолаци ще избират да работят професии именно в тези четири направления. Във всеки проект, който решите да осъществите, детето трябва да се насърчава да участва и да си обяснява това, което вижда според възможностите и уменията, които има. Ролята Ви на възрастен също е важна. Вие не сте източник на знания, а ментор на детето, който му помага като го насочва с въпроси в процеса на откривателство. Задавайте повече открити въпроси, които търсят не толкова причината, а насочват към процеса, към случващото се, към откриване на детайли, прилики и разлики. С такива въпроси Вие не търсите налични знания, а насърчавате детето да види и опознае по-добре това, което е пред очите му. На тези въпроси детето може да отговори и именно така развивате и неговата увереност, че може да се справи със задачата.
Именно тези правила се стремят да спазват учителите в “Детски свят“, защото както обобщи и г-жа Велчева:
“Да се учиш е лесно като:
Изследваш,
Градиш,
Решаваш,
Анализираш,
Експериментираш и
Шарения
“Детски свят” Наблюдаваш, Обясняваш и Опознаваш!
Идеята на STEM обучението е не толкова, че предлага нещо качествено ново като дейност и игри, а в това, че насърчава възрастните да създадат среда, в която детето системно е мотивирано да наблюдава, експериментира и открива. Целта ни като възрастни е да възпитаме личности, които имат естествен интерес към науката и са насочени към това да търсят свои решения и иновации, и за това ще ни е от полза именно STEM обучението, обясниха от детското заведение.