Партньор на Проватон
 Седем медии искат 200 хил. лв. от бюджета на Варна за положителния имидж на местната власт

Седем медии искат 200 хил. лв. от бюджета на Варна за положителния имидж на местната власт

Сподели в

Oбщина Варна се готви да спази традицията си от последните години и отново да раздаде на избрани медии близо 200 хил. лв. без регламент и ясни критерии. Това показва съдържанието на няколко писма, изпратени до кмета на Варна и председателя на Общинския съвет.

Редовните кандидати за общинско финансиране и този път са местната медийна група “Черно море”, свързана със собствениците на “Химимпорт” и Централна кооперативна банка, “Дарик радио”, “Радио Варна” (от веригата на БНР) и в. “Труд”. Тази година обаче има и три нови кандидата за субсидия от местния бюджет. Това са “Медиа груп 24”, издател на сайта varna24, електронното издание “Брат.бг”, публикуващо съдържание на български и руски, и сайтът BGtourism, част от групата “Роял комюникейшън”, представен като информационна агенция.

Данни за финансиране на частни и обществени медии със средства от местния бюджет могат да бъдат открити в сайта на община Варна от изборната 2011 г. година досега. Началото на тази практика бе сложено от бившия кмет на града Кирил Йорданов и тогавашния председател на Общинския съвет Борислав Гуцанов. По-късно местата им бяха заети съответно от Иван Портних и Тодор Балабанов, но разпределянето на публичен ресурс за медии, избрани

без ясни критерии

и без анализ за ефекта от услугите им, бе продължено.

Документите, публикувани до момента в сайта на Общинския съвет във Варна, показват, че единственото усилие, което частни и обществени медии трябва да направят, за да бъдат финансирани с публични средства, е да изпратят до местната администрация писма с остойностено предложение за медийно партньорство.

Парите, които тази година бюджетът на Варна ще отдели за медии, са с около 50 хил. лв. повече, отколкото през миналата, но и броят на претендентите за разпределението им е вече по-голям.

Най-голямата сума “за съвместна работа” с община Варна – 51.7 хил. лв. без ДДС, е поискана от

“Дарик радио”.

Парите са разпределени в две отделни писма – едно за финансиране на предаването “Зала пленарна” и второ – за отразяване на събитията, свързани с проекта “Варна – европейски град на спорта 2019 г.”.

Според приложенията към писмото, подписано от директора на “Дарик Варна” Наталия Господинова, с тези пари трябва да бъдат покрити само половината от разходите за продуциране, промотиране и излъчване на 45-минутното седмично предаване “Зала пленарна” в продължение на 11 месеца (без август) и за медийната подкрепа на общинския проект “Варна- европейски град на спорта 2019”. В офертата са включени и двата сайта – darikradio.bg и dariknews.bg.
Писмото на Господинова съдържа цели параграфи, които са напълно идентични с тези от миналогодишното й искане за пари от бюджета на Варна. В него например отново е записано: “Необходимо е да се създава и утвърждава положително отношение у гражданите на Варна към работата на Общинския съвет и общинската администрация.”

От искането за финансиране на “Дарик Варна” през м.г. е познат и друг пасаж. Според него “гражданите на Варна не познават достатъчно добре местните избраници и тяхната работа в услуга на обществото”. Използването на подобна констатация като мотив за отпускане на обществен ресурс за подпомагане на частната медия звучи неубедително, тъй като 2019 г. е последната от мандата на Общинския съвет и местната администрация. По тази причина “запознаването” им с гражданите в оставащите десетина месеца до изборите няма особен смисъл.
Офертата на “Дарик Варна” съдържа и описание на някои конкретни разходи, които трябва да бъдат покрити с пари от общинския бюджет. В нея, както и в миналогодишния й вариант, е записано например, че хонорарът на водещия на предаването “Зала пленарна” е 80 лв., на репортера – 30 лв., а на редактора – 40 лв.

За “продължаване на сътрудничеството” си с местната власт във Варна

“Медийна група Черно море”

е поискала 43.2 хил. лв. с ДДС (точно толкова, колкото и през м.г.). Срещу тези пари едноименната местна телевизия предлага да запази в програмата си 45-минутното седмично предаване “Европейска Варна”. Предложението включва и едно 20-минутно седмично участие в блока “Утро в нашия град”. Съдържанието на двете предавания ще бъде повтаряно и ще се мултиплицира през сайтовете, печатното издание и страниците на медийната група в социалните мрежи.
Точно както и миналата година, управителят на телевизията Нася Атанасова е мотивирала искането си за общинско финансиране с факта, че благодарение на сътрудничеството си с местната администрация предаването “Европейска Варна” няколко години подред е било номинирано и е получавало дипломи от “националния конкурс за телевизионна журналистика “Св. Влас”. Според Атанасова “това е единственото предаване на регионална телевизия, получавало подобно признание”.

Тазгодишното писмо, с което Атанасова иска финансиране от местния бюджет, съдържа и други параграфи, копирани дословно от миналогодишното. Сред тях е например този: “В посочения период (става дума за м.г.) Медийна група “Черно море” контролираше основната сценарна идея, около която се гради предаването и нейното конкретно проявление, като се съобразяваше с препоръки от страна на община Варна и приемаше предложения за теми на предаването, свързани с основната цел на предаването”.

В искането за пари от общинския бюджет са описани някои “необходими ресурси”, които трябва да бъдат покрити с финансовата подкрепа на общината. Става дума за “камера, статив, микрофон, нелинеен монтаж, компютър, монтажист, оператори, режисьор, режисура и сценарии, водещ, касети, батерии” и т.н.

Третата по обем субсидия е поискана от

“Радио Варна”.
Директорът му Наталия Чешмеджиева също е поискала от общинския бюджет толкова, колкото и миналата година – приблизително 31 хил. лв. с ДДС. С тях трябва да бъде постигната “информираност на слушателите в детайл, създавайки у тях усещане за значимост на инициативата и градация на съпричастността към нея”. Всичко това трябва да бъде постигнато “със средствата на стандартната радиореклама”, тематични рубрики и гостувания в предавания. “Сериозната финансова рамка за обезпечаването на тези дейности” според предложението на Чешмеджиева следва да бъде поделена в съотношение 60:40 съответно между “Радио Варна” и местния бюджет.

“Специалната оферта за медийно партньорство” на

“Труд медиа”
е също на стойност 30 хил. лв. с ДДС, или с 6 хил. повече от миналата година. Тя включва публикации в обем на 20 страници във в. “Труд” (срещу 15 през м.г.), които според текста на писмото ще са посветени на проекта “Варна – европейски град на спорта 2019”, бюджета на града за т.г., стратегията “Варна – дестинация за 4 сезона”, 100-годишнината на драматичния театър (която предстои да бъде отбелязана през 2021 г.) и др.

Пак на 30 хил. лв., но без с ДДС са оценени и услугите, които

“Медиа груп 24”

е предложила на кмета на Варна Иван Портних и председателя на Общинския съвет Тодор Балабанов.
Срещу тази сума офертата на дружеството включва “партньорство и сътрудничество”, изразяващо се в неограничен брой публикации. С тях трябва да бъде постигнато “цялостно отразяване на дейността” на местната власт, както и “да бъде дадена гласност на идеи и дейности, разкриващи екипната работа на отделите и дирекциите на община Варна, Общинския съвет и комисиите към него”.

Последните две оферти са най-скромни. Те са на сайтовете “Брат-BG” и представения като “информационна агенция” BGtourism.

Срещу 7 хил. лв. издатeлят на

“Брат-BG”
Невяна Троянска предлага на местната администрация “подкрепа за популяризиране на инициативите и добрите практики на органите на местното самоуправление”. Писмото с искане за общинско финансиране съдържа уговорката, че “за разлика от повечето съвременни интернет медии изданието не публикува апокалиптична и негативна информация”. Направено е и уточнението, че “Брат-BG.com” е обявен за “Онлайн медия на 2017 г.” през м.г. от Министерството на туризма, а през миналата е бил в челната тройка на специализираните сайтове за туристическа информация.

Според информацията, публикувана в сайта, негов издател е едноличното дружество “Венис Груп”, специализирано в дейности като “журналистика, пъблик рилейшънс, реклама и консултантски услуги в сферата на публичните комуникации и рекламата”. Според същата информация “Брат-BG” е първата информационна медия на “Венис Груп”, създадена с финансовата подкрепа на Европейския съюз”.

На най-ниска цена медийното си партньорство с община Варна са оценили от “Роял комюникейшън”, издатели на регистрирания едва в средата на м.г. сайт

BGtourism.

Писмо от “BGtourism-BG”
От дружеството са изпратили офертата си само до председателя на Общинския съвет във Варна, и то в последния момент – на 14 ануари. Предложението два възможност за публикации на рекламен банер в продължение на 12 месеца, 40 информации или съобщения и едно видео срещу 8 хил. лв. От тази сума е направена отстъпка от 50%, а като допълнителен бонус е предложено “неограничен брой информационно присъствие” в сайта.

Справка в Търговския регистър показва, че “Роял комюникейшън” е регистрирана в Добрич едва през юни м.г. с капитал от 100 лв. и широк предмет на дейност – от сделки с интелектуална собственост, рекламни, импресарски и информационни услуги през реклама, външнотърговска дейност, спедиционни и превозни сделки, туризъм, ресторантьорство и т.н.

Първото за тази година заседание на Общинския съвет във Варна все още не е насрочено, но ако се има предвид досегашната практика, финансирането, поискано от медии, най-вероятно ще бъде одобрено без проблем. То обаче не включва други две солидни пера, разпределяни през обществени поръчки. Става дума за сумите, с които се покриват разходи за платени публикации на местната администрация, както и за бюджетите за публичност по общински проекти с европейско финансиране.

Източник: dnevnik.bg

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *