
Седем медии искат 200 хил. лв. от бюджета на Варна за положителния имидж на местната власт
Oбщина Варна се готви да спази традицията си от последните години и отново да раздаде на избрани медии близо 200 хил. лв. без регламент и ясни критерии. Това показва съдържанието на няколко писма, изпратени до кмета на Варна и председателя на Общинския съвет.
Редовните кандидати за общинско финансиране и този път са местната медийна група “Черно море”, свързана със собствениците на “Химимпорт” и Централна кооперативна банка, “Дарик радио”, “Радио Варна” (от веригата на БНР) и в. “Труд”. Тази година обаче има и три нови кандидата за субсидия от местния бюджет. Това са “Медиа груп 24”, издател на сайта varna24, електронното издание “Брат.бг”, публикуващо съдържание на български и руски, и сайтът BGtourism, част от групата “Роял комюникейшън”, представен като информационна агенция.
Данни за финансиране на частни и обществени медии със средства от местния бюджет могат да бъдат открити в сайта на община Варна от изборната 2011 г. година досега. Началото на тази практика бе сложено от бившия кмет на града Кирил Йорданов и тогавашния председател на Общинския съвет Борислав Гуцанов. По-късно местата им бяха заети съответно от Иван Портних и Тодор Балабанов, но разпределянето на публичен ресурс за медии, избрани
без ясни критерии
и без анализ за ефекта от услугите им, бе продължено.
Документите, публикувани до момента в сайта на Общинския съвет във Варна, показват, че единственото усилие, което частни и обществени медии трябва да направят, за да бъдат финансирани с публични средства, е да изпратят до местната администрация писма с остойностено предложение за медийно партньорство.
Парите, които тази година бюджетът на Варна ще отдели за медии, са с около 50 хил. лв. повече, отколкото през миналата, но и броят на претендентите за разпределението им е вече по-голям.
Най-голямата сума “за съвместна работа” с община Варна – 51.7 хил. лв. без ДДС, е поискана от
“Дарик радио”.
Парите са разпределени в две отделни писма – едно за финансиране на предаването “Зала пленарна” и второ – за отразяване на събитията, свързани с проекта “Варна – европейски град на спорта 2019 г.”.
Според приложенията към писмото, подписано от директора на “Дарик Варна” Наталия Господинова, с тези пари трябва да бъдат покрити само половината от разходите за продуциране, промотиране и излъчване на 45-минутното седмично предаване “Зала пленарна” в продължение на 11 месеца (без август) и за медийната подкрепа на общинския проект “Варна- европейски град на спорта 2019”. В офертата са включени и двата сайта – darikradio.bg и dariknews.bg.
Писмото на Господинова съдържа цели параграфи, които са напълно идентични с тези от миналогодишното й искане за пари от бюджета на Варна. В него например отново е записано: “Необходимо е да се създава и утвърждава положително отношение у гражданите на Варна към работата на Общинския съвет и общинската администрация.”
От искането за финансиране на “Дарик Варна” през м.г. е познат и друг пасаж. Според него “гражданите на Варна не познават достатъчно добре местните избраници и тяхната работа в услуга на обществото”. Използването на подобна констатация като мотив за отпускане на обществен ресурс за подпомагане на частната медия звучи неубедително, тъй като 2019 г. е последната от мандата на Общинския съвет и местната администрация. По тази причина “запознаването” им с гражданите в оставащите десетина месеца до изборите няма особен смисъл.
Офертата на “Дарик Варна” съдържа и описание на някои конкретни разходи, които трябва да бъдат покрити с пари от общинския бюджет. В нея, както и в миналогодишния й вариант, е записано например, че хонорарът на водещия на предаването “Зала пленарна” е 80 лв., на репортера – 30 лв., а на редактора – 40 лв.
За “продължаване на сътрудничеството” си с местната власт във Варна
“Медийна група Черно море”
е поискала 43.2 хил. лв. с ДДС (точно толкова, колкото и през м.г.). Срещу тези пари едноименната местна телевизия предлага да запази в програмата си 45-минутното седмично предаване “Европейска Варна”. Предложението включва и едно 20-минутно седмично участие в блока “Утро в нашия град”. Съдържанието на двете предавания ще бъде повтаряно и ще се мултиплицира през сайтовете, печатното издание и страниците на медийната група в социалните мрежи.
Точно както и миналата година, управителят на телевизията Нася Атанасова е мотивирала искането си за общинско финансиране с факта, че благодарение на сътрудничеството си с местната администрация предаването “Европейска Варна” няколко години подред е било номинирано и е получавало дипломи от “националния конкурс за телевизионна журналистика “Св. Влас”. Според Атанасова “това е единственото предаване на регионална телевизия, получавало подобно признание”.
Тазгодишното писмо, с което Атанасова иска финансиране от местния бюджет, съдържа и други параграфи, копирани дословно от миналогодишното. Сред тях е например този: “В посочения период (става дума за м.г.) Медийна група “Черно море” контролираше основната сценарна идея, около която се гради предаването и нейното конкретно проявление, като се съобразяваше с препоръки от страна на община Варна и приемаше предложения за теми на предаването, свързани с основната цел на предаването”.
В искането за пари от общинския бюджет са описани някои “необходими ресурси”, които трябва да бъдат покрити с финансовата подкрепа на общината. Става дума за “камера, статив, микрофон, нелинеен монтаж, компютър, монтажист, оператори, режисьор, режисура и сценарии, водещ, касети, батерии” и т.н.
Третата по обем субсидия е поискана от
“Радио Варна”.
Директорът му Наталия Чешмеджиева също е поискала от общинския бюджет толкова, колкото и миналата година – приблизително 31 хил. лв. с ДДС. С тях трябва да бъде постигната “информираност на слушателите в детайл, създавайки у тях усещане за значимост на инициативата и градация на съпричастността към нея”. Всичко това трябва да бъде постигнато “със средствата на стандартната радиореклама”, тематични рубрики и гостувания в предавания. “Сериозната финансова рамка за обезпечаването на тези дейности” според предложението на Чешмеджиева следва да бъде поделена в съотношение 60:40 съответно между “Радио Варна” и местния бюджет.
“Специалната оферта за медийно партньорство” на
“Труд медиа”
е също на стойност 30 хил. лв. с ДДС, или с 6 хил. повече от миналата година. Тя включва публикации в обем на 20 страници във в. “Труд” (срещу 15 през м.г.), които според текста на писмото ще са посветени на проекта “Варна – европейски град на спорта 2019”, бюджета на града за т.г., стратегията “Варна – дестинация за 4 сезона”, 100-годишнината на драматичния театър (която предстои да бъде отбелязана през 2021 г.) и др.
Пак на 30 хил. лв., но без с ДДС са оценени и услугите, които
“Медиа груп 24”
е предложила на кмета на Варна Иван Портних и председателя на Общинския съвет Тодор Балабанов.
Срещу тази сума офертата на дружеството включва “партньорство и сътрудничество”, изразяващо се в неограничен брой публикации. С тях трябва да бъде постигнато “цялостно отразяване на дейността” на местната власт, както и “да бъде дадена гласност на идеи и дейности, разкриващи екипната работа на отделите и дирекциите на община Варна, Общинския съвет и комисиите към него”.
Последните две оферти са най-скромни. Те са на сайтовете “Брат-BG” и представения като “информационна агенция” BGtourism.
Срещу 7 хил. лв. издатeлят на
“Брат-BG”
Невяна Троянска предлага на местната администрация “подкрепа за популяризиране на инициативите и добрите практики на органите на местното самоуправление”. Писмото с искане за общинско финансиране съдържа уговорката, че “за разлика от повечето съвременни интернет медии изданието не публикува апокалиптична и негативна информация”. Направено е и уточнението, че “Брат-BG.com” е обявен за “Онлайн медия на 2017 г.” през м.г. от Министерството на туризма, а през миналата е бил в челната тройка на специализираните сайтове за туристическа информация.
Според информацията, публикувана в сайта, негов издател е едноличното дружество “Венис Груп”, специализирано в дейности като “журналистика, пъблик рилейшънс, реклама и консултантски услуги в сферата на публичните комуникации и рекламата”. Според същата информация “Брат-BG” е първата информационна медия на “Венис Груп”, създадена с финансовата подкрепа на Европейския съюз”.
На най-ниска цена медийното си партньорство с община Варна са оценили от “Роял комюникейшън”, издатели на регистрирания едва в средата на м.г. сайт
BGtourism.
Писмо от “BGtourism-BG”
От дружеството са изпратили офертата си само до председателя на Общинския съвет във Варна, и то в последния момент – на 14 ануари. Предложението два възможност за публикации на рекламен банер в продължение на 12 месеца, 40 информации или съобщения и едно видео срещу 8 хил. лв. От тази сума е направена отстъпка от 50%, а като допълнителен бонус е предложено “неограничен брой информационно присъствие” в сайта.
Справка в Търговския регистър показва, че “Роял комюникейшън” е регистрирана в Добрич едва през юни м.г. с капитал от 100 лв. и широк предмет на дейност – от сделки с интелектуална собственост, рекламни, импресарски и информационни услуги през реклама, външнотърговска дейност, спедиционни и превозни сделки, туризъм, ресторантьорство и т.н.
Първото за тази година заседание на Общинския съвет във Варна все още не е насрочено, но ако се има предвид досегашната практика, финансирането, поискано от медии, най-вероятно ще бъде одобрено без проблем. То обаче не включва други две солидни пера, разпределяни през обществени поръчки. Става дума за сумите, с които се покриват разходи за платени публикации на местната администрация, както и за бюджетите за публичност по общински проекти с европейско финансиране.
Източник: dnevnik.bg