Партньор на Проватон
 Прочети ми книга

Прочети ми книга

Сподели в

Стрийминг услугата за аудиокниги Storytel стартира и в България

Остава ли ви достатъчно време за четене на книги? В случай че отговорът е не, то дигиталната революция вече дава добра алтернатива и на хартиения бизнес. След като стрийминг услугите завладяха музикалния и видеопазара, сега подобна тенденция се наблюдава и сред аудиокнигите. Шведската компания Storytel предоставя широка (звукова) библиотека, с която иска да достигне до глобална аудитория. Тази аудитория от началото на декември включва и българския пазар.

Накратко, Storytel е абонаментна услуга за аудио- и електронни книги. Срещу 10 лв. на месец през мобилно приложение потребителите получават неограничен достъп до библиотеката на компанията, която на български включва стотици заглавия, чийто брой обаче непрекъснато расте. При английските книги става дума за десетки хиляди заглавия, които също ще бъдат на разположение на всички читатели и слушатели, без значение от кой пазар се абонират.

Книги навсякъде

Самата Storytel е шведска публична компания, която се търгува на борсата Nasdaq First North и има пазарна капитализация от близо 630 млн. долара. Основана е през 2005 г. от изпълнителния директор Йонас Теландер и Йон Хауксон. В България компанията оперира през дружеството “Сторител България”, управлявано от Лиза Василева.

“Идеята за услугата дойде, когато слушах аудиокниги в самолета. Осъзнах, че би било много по-удобно, ако е възможно, да стриймваш аудиокнигите, вместо да сваляш тези тежки файлове. Така нашата услуга се появи за пръв път през 2006 г.”, коментира за “Капитал” Йонас Теландер.

В България Storytel ще навлезе на един на практика почти несъществуващ пазар – този на аудиокнигите. Компанията стъпва върху каталога на вече несъществуващата “Ди Ен Ди фактори”, през която оперира сайтът “Аудиокниги.бг”. “Ди Ен Ди фактори” е купена от Storytel през 2017 г., когато започва подготовката за навлизане на българския пазар. Този каталог обаче е малка част от портфолиото на Storytel, която разполага със собствени студиа и работата по нови заглавия никога не свършва.

“Основната част от каталога ни са вече издадени книги – български книги или такива, които вече са преведени”, казва Лиза Василева от “Сторител България”. “Работим с издателствата в България и можете да намерите книгите на известни издателски къщи в нашия каталог. Връзката с тях е основна част от бизнеса ни, преди да пристъпим към записите на една аудиокнига.”

Издателствата пращат книги, след което Storytel ги записва в собствените си студиа. Според Василева процесът по издаването на една аудиокнига започва с осигуряването на правата, след което се преминава към записи с актьори на живо. След обработка на готовия материал аудиокнигата е готова.

“Вече имаме споразумения с повечето издателства и сме отворени към работа с всички”, казва Василева. На въпрос дали не става дума за “канибализация” на пазара, в случай че аудиокнигите отнемат от приходите от физически книги, тя отговаря просто: “Самите издателства ни приемат добре, защото го смятат за удобен допълнителен канал за потребление на книги. Нещо повече, данните показват, че продажбите на хартиени книги всъщност се увеличава с навлизането на аудиокниги на пазара.”

Самите издателства получават приход от услугата на Storytel на прослушана минута. От компанията не издават точната сума, която се плаща за единица време, но казват, че тя е сравнително еднаква за всички. Разлики могат да се появят само от това дали книгата е била записана в студио на Storytel или от трета страна. “Книгите от трети страни обаче са много малка част от нашия каталог”, казва Василева

Книги, но не само

Всъщност Storytel не приема, че се конкурира с традиционните издателства. Компаниите, с които тя се сравнява, са Netflix и Spotify – гигантите в стрийминг на съдържание в световен мащаб. На практика става дума за конкуренция не по отношение на приходи, а за конкуренция за времето на потребителите. Позитивна новина според Василева е, че цялостният световен тренд е в полза на такова съдържание – според данните на Американската асоциация на аудиокнигите популярността им расте с около 22% на годишна база.

Самата шведска компания също се развива бързо. През 2018 г. Storytel се разширява на седем нови пазара, сред които и България. Подобна експанзия се очаква и през 2019 г. “Всичко това говори добре за България, защото страната не изостава от общите тенденции в Европа”, казва Василева.

Услугата стартира официално на 5 декември, но по-шумната част от дебюта бе запазена за провелия се Международен панаир на книгата в София. Всички потребители имат възможността да тестват услугата безплатно за 14 дни.

Компанията продуцира и свои собствени аудиокниги, както и документални поредици. “Стартираме с два аудиосериала, трилър и фантастика, които са създадени за нас”, казва Василева. Аудиосериалите са разделени на сезони, като всеки от тях има десет серии. “Началните ни аудиосериали са преводни от други пазари, където са били успешни, но вече работим и по български аудиосериали”, казва още тя.

Другата “екзотика” в каталога е документалната поредица Storytel Dox, която е създадена в сътрудничество със списания и вестници. Сред тях личат статии от списания като “Осем” и L’Europeo, както и отделни статии на известни български журналисти като Иво Иванов.

Storytel влиза на несъществуващ пазар на аудиокнигите в България, но в момент на подем на продажбите на книжни тела в страната. Това отваря широки възможности за услугата, защото тя решава един от най-големите проблеми сред читателите у нас – бързо растящите цени на книгите. И с дълбокия си каталог от заглавия на български и английски изглежда безспорно, че Storytel ще бъде приета добре сред читателите в България – които едва ли биха имали нещо против да се превърнат и в слушатели, когато времето просто не е достатъчно.

Капитал

Редакция "Силна Варна"

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *