
Женската или мъжката бизнес логика е по-печеливша?
Питаме статистиката, за да научим как да пишем успешни имейли, какво значи „капитал от емоции“ и къде са рисковете, когато подражаваме на мъжете в корпоративния свят
Навсякъде около нас идеята за унификация между половете не само не си е отишла, ами тепърва набира скорост. Дори е модерна. И ако по отношение на визията това е просто поредната тенденция, то не така стоят нещата в корпоративния свят.
Само преди три години Google лансира плъгин към Gmail, който да помага на жените да пишат по-силни, по-влиятелни имейли.
Приложението, кръстено многозначително „Just Not Sorry“, подчертава думите в имейла ви, които биха могли да накарат получателя да подцени вашето послание. Идеята е, вместо тях, да използвате такива, с които да се наложите. Типично по мъжки. Като в онзи английски израз „Sorry not sorry“, с който изричащият го демонстрира, че не му пука дали е нанесъл някаква евентуална обида със своите думи или действия.
Защо няма да пиша имейли като мъж
На Ейми Алън Мартин обаче ѝ пука. Посветила е цялата си кариера – от консултантската си агенция Hyperthink, през фирмата си за развитие на рисков капитал JumpStart, до основания по нейна инициатива блогърски колектив She in the Cle – все на това, да насърчава жените да развиват предприемаческите си идеи. Да се чуват гласовете им. Да не се страхуват да бъдат себе си.
Затова и Ейми отказва да ползва приложения като „Just Not Sorry“. Даже пише статия в блога си, озаглавена „Защо няма да пиша имейли като мъж“, в която пита: „Нима ние, жените, не сме наемани тъкмо защото мислим и действаме различно и заради потенциала ни да внесем дълбочина на решенията в заседателната зала?“
„Когато стане дума за лидерство и комуникации, на жените често им връчват наръчник за бизнес поведение, което е типично мъжко“, смята Ейми. „Някои съвети са добри, но от опит вече знаем, че много от традиционно мъжките подходи невинаги вършат работа, когато са приложени от нежния пол. И в крайна сметка, губещи са корпорациите, които не осъзнават, че типично женските ценности и модели на поведение са също толкова важни за постигането на успех.“
Не става въпрос за това, дали сме по-добри от мъжете, а за това, че сме различни от тях
„Нуждаем се от баланс между гледните точки на двата пола в бизнеса“, смята и Хала Томасдотир, която през 2016 г. бе кандидат за президент в Исландия.
По думите ѝ, доминираният от мъже банков сектор тласка индустрията към твърде много рискове и се фокусира само върху краткосрочните печалби. Ето защо тя основава „Audur Capital“, фирма за финансови услуги, в чиято визия за бъдещето са заложени женските ценности, като осъзнаването на риска, моралната печалба, дългосрочното планиране, директната комуникация.
„Не става въпрос за това, дали жените сме по-добри от мъжете, а за това, че сме различни от мъжете“, подчертава Томасдотир.
„Имаме различни ценности и подход на работа. Това води до по-добро взимане на решения от екипа и по-малко стадно поведение, а не обратното. Обратното е липсата на разнообразие, която причинява катастрофални проблеми. Тъкмо нежното участие и тенденцията за устойчивост, са тези, които ще създадат някои от най-интересните възможности за инвестиции през следващите години.“
Капитал от емоции
„Можем да изневерим на интуицията си, но интуицията никога не ни изневерява“, е една от любимите фрази на исландката, която настоява, че бизнес преговорите са обмяна, а не състезание, и че крайната им цел е двете страни да станат от масата еднакво доволни.
„Макар да работим във финансовия сектор, където Excel е цар, ние вярваме в емоционалния капитал. Вярваме, че оказването на подобаващо внимание на емоциите е също толкова важно, колкото подобаващото внимание на финансите. Всъщност, хората са тези, които печелят и губят пари, не Excel-ските таблици.“
Това не означава да наложим на мъжете нашия подход. Достатъчно е да защитим себе си от налагането на техния, когато е неприсъщ за нас. Тоест, да защитим правото – нашето и на всеки друг – да бъдем себе си.
Или, както казва Кристин Бейли, маркетинг директор в „Cisco“: „Бизнес успехът не се състои в това, да накараш единия пол да се държи или да говори като другия. Всички ние се справяме далеч по-добре, когато се чувстваме в кожата си. Когато признаваме и разбираме различията в подходите си и им даваме поле за изява, имаме невероятния шанс да изградим силни екипи, взимащи по-добри решения“, смята Бейли.
Новите герои
В подкрепа на думите ѝ е и статистиката. Всяка година от 2005-а насам компаниите по света, в чиито управителни съвети присъства поне една жена, са имали 3.3-процентов ръст в доходността на фондовия пазар, в сравнение с компаниите без дами в бордовете. Данните са на „Credit Suisse“, а освен тях, проучване на „Harvard Business Review“ сочи, че фирмите с повече жени начело са с 15% по-печеливши.
Дали това е достатъчно, за да спрем да пишем имейлите си непременно като мъже. Да не ръководим като мъже. И да не се оценяваме най-напред през призмата на мъжете в бизнеса. Отговорът, вярвам, зависи от нас. Защото всеки ден, в който се стараем да бъдем най-силната, най-добрата и най-успешната версия на самите себе си, е един ден в подкрепа на новите наръчници за поведение в корпоративния свят. И на новите герои в него.
ЕЛЕ