
Иван Портних и Даниел Панов: Когато “Хемус” свърже София, Велико Търново и Варна, качеството на живот на Севера ще се изравни с Юга
– Г-н Портних, г-н Панов, какви ще са преките ползи за Северна България от магистрала “Хемус”?
Иван Портних: Преди Коледа това е добра новина за Варна и цяла Северна България.
ИВАН ПОРТНИХ
Преките ползи за града ни са бърза връзка със София, разширяване на логистичните възможности, съкращаване на времето за пътуване, удобни транспортни комуникации с летище Варна и с пристанището.
ДАНИЕЛ ПАНОВ
Добрите транспортни комуникации са от значение и за разгръщане на потенциала на зоната за иновации и развитие около Варненското езеро, които създадохме с общите усилия на общините Варна, Аксаково, Белослав и Девня.
Като община също полагаме много усилия за модернизация на градската транспортна инфраструктура. Правителството помогна да изградим пробив на бул. “Сливница” и оттам ще построим рампа за качване на магистрала “Хемус”, което ще облекчи трафика.
Даниел Панов: Магистрала “Хемус” е жизненонеобходима, за да разполагат всички региони и общини на север от Стара планина с онези предпоставки за икономически разцвет, които бяха създадени в Южна България. Всички виждаме отварянето на стотици предприятия край магистрала “Тракия”.
Добрата инфраструктура е основен фактор за инвестиции. Оттам идват нови работни места, ръст на заплатите, ръст на покупателната способност, по-високи приходи и за общините.
Конкурентна икономика се създава с качествено образование. В Северна България има градове с отлични училища, както и утвърдени университетски центрове – и Велико Търново, и Варна, Плевен, Шумен, Габрово, Свищов. Кметовете постоянно работим и за оптимизация на връзката образование – бизнес.
– Оборете с факти песимистите, които смятат, че тези 1,35 милиарда лева са “похарчени популистки от правителството” и че магистралата няма да стигне за 3 години до Велико Търново?
И.П.: Изключително важно е, че докато тече реализацията на магистрала “Хемус”, ние също работим по необходимата инфраструктура. Във Варненска област например такава роля ще има детелината край Игнатиево, за чието изграждане вече бе дадена зелена светлина. С подписания през октомври споразумителен протокол между община Аксаково и агенция “Пътна инфраструктура” започна изготвянето на технически проект за съоръжението, в чийто обхват трябва да бъдат осигурени и нужните общински терени. Вече споменах проекта за бърза връзка с магистралата при излизане от Варна. Имаме добрата воля на правителството, осигурени са средствата, работи се на обектите.
Д.П.: Бих попитал песимистите, които обичайно са сред политически сили, излъчвали правителства и парламентарни мнозинства – какво направиха те за магистрала “Хемус”? Преди 1984-а година са построени 130 километра, след което процесът замира за 15 години. При правителството на Иван Костов са изградени 6 километра около Правец и са рехабилитирани 20 километра до Ябланица. Тройната коалиция прави отсечката Каспичан – Шумен, а кабинетът на Пламен Орешарски извади “Хемус” от оперативните програми. Колегите от БСП непрекъснато повтарят “Асфалт не се яде” – нищо, че сега и те говорят обратното.
При правителствата на Борисов имаме 26 километра изградени, други 26 километра се строят от двете страни, следващите 50 километра до Ловеч се проектират, отпуснато е финансиране за всичките 134 километра от местността Боаза до Велико Търново.
Правителството на Борисов обяви АМ “Хемус” за национален приоритет и изпълнява поетите ангажименти. Случващото се дава сигурност, че до 2024 г. ще бъдат завършени и последните 90 километра между Велико Търново и Търговище.
Реално от 2009 г. насам сме загубили поне четири години в политически лутания. Е как да стане бързо магистрала “Хемус”? Сега отпуснатите средства са реална стъпка към икономическото съживяване на Севера.
Три години за реализация до Велико Търново на АМ “Хемус” е напълно реален срок.
– Каква е вашата прогноза – кога Северът ще достигне качеството на живот на Юга и само липсата на добри пътища ли е факторът, който забавя развитието на региона?
И.П.: За мен Варна е морската столица на България, град с огромен потенциал, който развиваме динамично, успешно и устойчиво. Доказателство за това са и редица външни оценки за града ни. В класацията си “Правене на бизнес в Европейския съюз 2017 г. България, Унгария и Румъния” и в сравнение на бизнес средата в Бургас, Плевен, Пловдив, Русе, София и Варна, Световната банка определи морската столица като град, в който най-лесно и бързо се стартира бизнес. Безспорен плюс обаче – и за гражданите, и за бизнеса, е динамичното изграждане на магистрала “Хемус”.
Д.П.: През последните 2 години тенденцията започна да се обръща и един от основните фактори е поставянето на “Хемус” като национален приоритет. Смятам, че паралелно със строителството ѝ ще има сериозен ръст на инвестициите в Северна България. Вярвам, че със завършването на “Хемус” Северът вече ще е достигнал качеството на живот на Юга или поне ще е много близо до него.
– Г-н Портних, Варна е началната и крайна точка на магистрала “Хемус” – за колко часа ще се стига до Варна след 3 г. и как това ще се отрази на туристическия поток към морската столица? Северното Черноморие досега не бе пренаселено за разлика от Южното и качеството на туристическия продукт определено е по-различно. Ще се опитате ли да повлияете върху инвестиционния размах?
– Предстои да видим за колко часа ще се стига от Варна до София след 3 г. Вярвам, че пътуването ще бъде комфортно, бързо и удобно както по магистрала “Тракия”. “Хемус” ще отключи възможности за икономически подем на по-малките населени места. Знаете, че летище Варна става все по-привлекателно за нискотарифните авиокомпании – преди дни бяха обявени нови дестинации до Париж, Берлин, Хамбург, Кьолн, Копенхаген, Ливърпул. Оттам също очакваме повече туристи, които ще имат бърза връзка от Варна с Шумен и Велико Търново.
Туристическият ни продукт винаги е бил на отлично ниво. Край Варна са не само морските курорти, които предлагат висококатегорийни възможности за почивка, но и голф игрищата, райони, в които се развива ловен, подводен, яхтен туризъм. Затова Варна е привлекателна дестинация, която имаме амбиция да развиваме през четирите сезона.
– Г-н Панов, вие сте в центъра на България – за колко часа ще се стига до Велико Търново след 3 години и как това ще се отрази на туристическия поток към старата столица на България?
– Смятам, че със завършването на магистралата и, разбира се – при спазване на правилата, средно от София до Велико Търново ще се стига за около 2 часа, независимо от натовареността на движението. Магистралата ще повлияе положително и на туризма, първо, защото ще бъде само на 10 км от Велико Търново и, второ, защото ще има бързи подходи към старата столица. Много важно е да не забравяме, че при едни други политически сили и правителства АМ “Хемус” бе пратена на 40 км северно от Велико Търново. А сега трасето ще е на 10 км.
– Какви идеи имате за общи туристически продукти между морската столица, старата столица и София? Възможно ли е да се увеличи сезонът на Северното Черноморие с културен и църковен туризъм например?
И. П.: Във времето, в което живеем, вече е важно не само да бъде гарантирана свързаността, но и създадените връзки – транспортни, комуникационни, да бъдат бързи и да отговарят на динамиката на глобалния свят. Варна е град с изключително богато културно-историческо наследство, с което много се гордеем и се стараем да популяризираме. В момента Варненското съкровище – най-старото обработено злато в света, е експонирано в побратимения ни град Росток. Край Варна е един от най-старите манастири у нас – Княжеският, където се предполага, че е живял княз Борис I Михаил. Тук е и уникалният Аладжа манастир. Това е голям потенциал за туристическата индустрия, включително с по-активно промотиране на старите български столици Плиска, Велики Преслав и Велико Търново. Затова подобряването на транспортните връзки и реализацията на магистрала “Хемус” е важна предпоставка и за развитието на регионален туристически продукт. Защото буквално на тридесетина минути път с кола или автобус за туристите във Варна има и много други възможности да се запознаят с древното ни минало и забележителната ни култура.
Д.П.: Сама по себе си магистралната връзка между столицата, старата столица и морската столица ще повлияе много положително на туристическия сезон в трите града.
И сега има общи туристически маршрути, но една от основите пречки пред атрактивността им е дългото пътуване. Съчетание между морски, културен, религиозен, кулинарен, екотуризъм наистина е възможно и смятам, че това е насоката, в която трябва да работят общинските туристически агенции и туроператорите.
Освен това имаме идеи за организиране на общи фестивали и прояви всяка година, които да акцентират както върху културно-историческото наследство и богатство, така също върху местните обичаи, традиции, особености на фолклорните области.