ЕКСПЕРТ: ВТОРИЯТ АСПАРУХОВ МОСТ МОЖЕ ДА Е ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА НОВИЯ БУЛ. „ЛЕВСКИ“
Вторият Аспарухов мост може да е естествено продължение на новоизграждащия се бул. „Левски. Това е само един от проектите на НПО „Бъдеще за Варна“, който ако бъде реализиран, Варна може да има първото ниво от уникалното инфраструктурно съоръжение до 2025 г.
Освен това финансирането по никакъв начин няма да ощети бюджета на Варна или на държавата, тъй като ще бъде осигурено от еврофондовете, стига държавата да подкрепи проекта, коментира д-р инж. Дойчин Ников, председател на Клъстер Черноморска Икономическа Зона (КЧИЗ) в обществена полза.
Учредители на клъстъра са Областна администрация Варна, НПО „Бъдеще за Варна“ и ТУ-Варна.
Припомняме, че проектите са авторска разработка на експерти от НПО „Бъдеще за Варна“ и колектив архитекти консултанти от чужбина.
„От 2013 г. ние сме изготвили анализи за всички възможни варианти за втори Аспарухов мост във Варна, като единият вариант е на Казашко, другият вариант е на Максуда. Там се предлагат два варианта-на висящ и на кабелен мост. Впоследствие концепцията бе разширена и ние предлагаме втори мост на Максуда на две нива. Идеята е при самото проектиране да се планира строителството на второ ниво. Правили сме анализи на всички мостове, които са строени през последните десет години в Европа. За пример имаме Хърватия, те получиха 85% безвъзмездно финансиране по Кохизионните фондове.
Това означава, че при воля на държавата, ако този проект се заяви за европейско финансиране до 2020 г. , той може да получи това финансиране през следващия програмен период. Финансирането зависи от височината на моста. Това пък зависи от решението какво ще се прави в езерото и как ще развиваме пристанищната зона, дали ще строим дълбоководен терминал и къде ще бъде той. От там ще се планува възможността за достъп на корабите.
Проведохме среща в Областна администрация по този въпрос, на която присъства директорът на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ Ангел Забуртов. Той заяви, че товарното пристанище ще бъде изместено на Варна-Запад. Ако това се случи, ние трябва да мислим с перспектива какви кораби ще обработваме там. Към момента основният проблем е ограничената височина на стария Аспарухов мост. Не могат да влязат големите контейнеровози към езерото. Преди две години бяхме предложили вариант за достъп на дълбоководни кораби до езерото, имахме такъв проект за шлюз под моста.
Изследвали сме и варианти за вдигане на моста. Този вариант обаче струва 70% от изграждането на един нов мост, защото ще се наложи повдигане с 15 метра на съществуващия мост. Обсъждани са варианти и за тунел под канала. Когато е строен моста там е имало проблем с плаващите пясъци. Не че е невъзможно да се построи такъв тунел под езерото, но това е свързано със значителни инвестиции, защото този тунел трябва да е хермитизиран. Според нашите анализи най-минималната инвестиция за около 160 млн.евро, е да се изгради шлюз под моста, но глобално това не решава проблема на Варна. Трябва да се мисли за втори мост, който да е по-висок“, обясни инж. Ников.
На въпросът в какви срокове бихме могли да изградим втори мост, в случай че получим финансиране той обясни, че ако се има предвид строителството на Дунав мост 2, както и аналогични мостове в Гърция и Испания, строителството на втория Аспарухов мост би отнело около 7-8 години.
„Община Варна има за цел да реши проблема с транзитния трафик в града. В това отношение подкрепям становището на арх. Бузев, че стария мост не е изчерпал капацитета си. Там има и други проблеми обаче. Един от тях са зърновозите, които блокират трафика по моста, когато се струпат там. Преди две години областният управител предложи да се направи паралелен път край езерото, което технически да реши този проблем“, коментира експертът.
Според инж. Ников ако се проследи устройствения план на Варна, новият бул. „Левски“ по начина, по който е планиран, излиза точно по траекторията, която е заложена за втори мост на Максуда. Предимство тук е, че е изградена цялостната инфраструктура и има връзка с града и с магистрала „Черно море“.
Според инж. Ников инвестицията за втори Аспарухов мост на едно ниво би била от порядъка на около 300 млн. евро, но ако височината е от порядъка на 58 метра, за да минават всички кораби, тогава инвестицията само за едно ниво е около 680 млн. евро. При най-оптимистични прогнози, ако получим финансиране, първото ниво на моста може да е готово до 2025 г., смята инж. Ников.
И допълва: „При желание на държавно ниво в България инвеститорите може да участват чрез публично частно партньорство в този мащабен проект за град Варна, като инвестират в строителството само на второ ниво на моста, което по проекта е планирано да обслужва само транзитен трафик в бъдеще между АМ“Хемус“ и АМ “Черно море“ (при завършването им), и от направление Румъния-Турция. Вече имаме нвеститори, които имат интерес само към ниво 2, срещу такса преминаване, или чрез отчитане с електронна венетка. Първото ниво, т.е. градският трафик, се планира да е безплатнен“.
източник: Varna24