Щом децата четат лесни книги, почнете и с по-сериозните
В летописите на най-страхотните родителски моменти мигът, в който детето се настани на дивана с първата си любима книжка, е страхотен. Овладели са разбирането на думите, звуците, могат да следят прост сюжет. Време е да се отпуснете и да наблюдавате как литературата ги поглъща, нали?!
Не.
Авторът на „Да обучаваш като шампион” и съавтор на „Преосмисляне на четенето” Дъг Лемов твърди, че тъкмо това е моментът, в който трябва да им се чете повече и то по-сложни текстове над тяхното читателско ниво. Ето какво пише той:
„Да, насърчавайте децата си да упражняват четенето и разбирането с достъпни текстове. Но също разбете, че когато им се чете от книги, които са много по-сложни отколкоот те сами могат да си четат, ги подготвя за основната задача: разбирането на трудни идеи и сложни текстове.”
Има много ползи от четенето на по-трудни книги на децата, казва той. Някои от тях са очевидни като въвеждането на пое-сложен речник. Някои – не чак толкова, като предоставянето на по-объркващи изречения и по-заплетени сюжетни линии, което ги подготвя за момента, когато ще се срещнат с тях по-нататък по пътя си.
В книгите има думи, които не ползваме в ежедневието си. Лемов чете на своя второкласник „Островът на сините делфини” – текст, подходящ за шести клас, и в него откриват думите „сполетявам”, „проблясвам”, „препускам”, „постановявам”. Повечето от нас не говорят така, затова единственият начин да научиш подобни думи е като ги четеш или като ти ги четат.
Освен това трудните книги имат усложнен синтаксис или по-заплетени изречения. Той е открил, че децата не разбират даден пасаж, когато ги препъва някое по-сложно изречение. Ето какъв пример дава: „Спусна се, за да помогне, само за да разбере, че мускулите и сухожилията ѝ няма да се подчинят.” Смисълът на откъса е, че тя не помага. Но е лесно да се объркаш и да разбереш точно обратното.
„Четенето на глас на по-сложен синтаксис изгражда влечение към друг вид речник. Наречете го речника на синтаксиса”, пише Лемов в Tes, британски форум за преподаватели.
Списание мениджър